Susanne Bodén är verksamhetschef för vård och omsorg i Perstorp. Hon tror att resultatet i årets hemtjänstindex från SPF Seniorerna speglar att Perstorps kommun inte skickade in något underlag till Socialstyrelsen inför den nationella brukarundersökningen i år.
Varför gjorde man inte det?
– Jag kan tänka mig att det handlar om slarv och miss i kommunikationen som tyvärr har inneburit att en viktig uppgift har fallit mellan stolarna.
Hon fortsätter:
– Det är där vi har vårt facit på om vi utför en bra eller dålig hemtjänst, så det är väldigt viktigt att vi tar in deras upplevelser av vår hemtjänst.
Tidigare brister i arbetsmiljö
SVT Nyheter Helsingborg har tidigare rapporterat om en rad brister i hemtjänsten i Perstorps kommun. För snart två år sedan slog personalen larm till arbetsmiljöverket om en ohållbar arbetssituation med minutstyrt schema.
– Efter att man slog larm om arbetsmiljön i hemtjänsten har arbetsgivarna tillsammans med kommunal gjort en åtgärdslista. Där är nu alla åtgärder genomförda och handlingsplanen avslutad.
Nya åtgärder
Sedan Susanne Bodén tillträdde tjänsten i april har hon fått till sig att många känner en stress i arbetet och att det saknas en daglig struktur – trots att antalet medarbetare i hemtjänsten ökat de senaste åren.
– Detta är något vi behöver titta vidare på. Och vi behöver bygga på fakta för att veta vilka åtgärder som ska göras.
Nu hoppas SPF Seniorerna att Hemtjänstindex ska kunna ge kommuner verktyg att utvärdera och vidareutvecklas sina insatser inom just hemtjänst.
Läs mer i faktarutan nedan.