Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet får du följa med ombord på en lotsbåt och se när lotsen Leif Ljungkvist går ombord på ett containerfartyg i Öresund. Lotsområdeschef Anders Alestam berättar om bristen på dessa långutbildade sjömän. Foto: Joel Sund/SVT

Brist på lotsar i Sverige – går över till det privata för att få bättre lön

Uppdaterad
Publicerad

Det är brist på lotsar i Sverige, alltså sjöpersonal som är experter på att navigera fartyg i hamnar och genom svåra passager längs kuster. Det skapar stora utmaningar runt om i landet.

En ny trend och utmaning har uppstått för Sjöfartsverket: lotsar väljer som aldrig förr att lämna för att gå till privata aktörer. Lotsning är lag i Sverige och lotsbrist kan orsaka stora förseningar i sjötrafiken.

– De sista två åren är det en del yngre kollegor som har slutat på grund av att de får bättre betalt av att segla ute. De går tillbaka till den privata sektorn igen, säger Helsingborgslotsen Leif Ljungkvist, med 25 års erfarenhet och ett år kvar till pensionen.

Var femte går i pension

Hittills i år är det redan åtta lotsar som slutat vid myndigheten. Hälften har gått till det privata, den andra hälften har gått i pension.

Under de kommande fem åren kommer omkring var femte av dagens lotsar att gå i pension.

– Det blir en utmaning för oss tillsammans med sjöfartsnäringen att hitta sjöbefäl, säger Anders Alestam, lotsområdeschef för Malmö, Helsingborg och Halmstad.

Kan krävas flera lösningar

Sjöfartsverkets möjliga lösningar på lotsproblemet är sådant som fler utbildningsplatser, direktutbildning till lots – som i Tyskland och höjda löner.

Se klippet och följ med ombord när lotsen rycker ut till ett containerfartyg i Öresund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.