En ny trend och utmaning har uppstått för Sjöfartsverket: lotsar väljer som aldrig förr att lämna för att gå till privata aktörer. Lotsning är lag i Sverige och lotsbrist kan orsaka stora förseningar i sjötrafiken.
– De sista två åren är det en del yngre kollegor som har slutat på grund av att de får bättre betalt av att segla ute. De går tillbaka till den privata sektorn igen, säger Helsingborgslotsen Leif Ljungkvist, med 25 års erfarenhet och ett år kvar till pensionen.
Var femte går i pension
Hittills i år är det redan åtta lotsar som slutat vid myndigheten. Hälften har gått till det privata, den andra hälften har gått i pension.
Under de kommande fem åren kommer omkring var femte av dagens lotsar att gå i pension.
– Det blir en utmaning för oss tillsammans med sjöfartsnäringen att hitta sjöbefäl, säger Anders Alestam, lotsområdeschef för Malmö, Helsingborg och Halmstad.
Kan krävas flera lösningar
Sjöfartsverkets möjliga lösningar på lotsproblemet är sådant som fler utbildningsplatser, direktutbildning till lots – som i Tyskland och höjda löner.
Se klippet och följ med ombord när lotsen rycker ut till ett containerfartyg i Öresund.