Vissa ansökningar om LSS-insatser har inte hanterats korrekt i Helsingborg, framkommer i en utredning som kommunen gjort.
Det handlar om personer under 18 år som ansökt om detta via kommunens e-tjänst. När ansökningarna inte signerats av båda vårdnadshavarna har de inte räknats som kompletta och handläggarna har då inte fått meddelande om att en ny ansökan har gjorts.
– Vi ser allvarligt på detta eftersom det är personer som inte fått sin ansökan prövad och utredd inom en rimlig tid. Då har man inte fått de eventuella insatser man har rätt till, säger Ingrid Nyman, avdelningschef för kvalitet och utveckling.
Ser över systemet
Enligt Ingrid Nyman handlar det om åtta ansökningar som inte handlagts i tid. Sex av dem är av olika anledningar inte längre aktuella, men två stycken är nu under utredning.
Vård- och omsorgsförvaltningen har nu anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Kommunen ser också över e-tjänstsystemet och rutiner på hanteringen av ansökningar via detta system.