Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Grön jultradition – och en ny hälsotrend

Det senaste åren har grönkålen tagit plats även utanför julbordet. Jonas Gustavsson har skördat 20 ton i år. Foto: Helena Bohm-NilssonVisa alla (2)
Visa alla (2)

De nyttiga grönkålsbladen tar allt mer plats både på julbordet och i butikshyllorna. Grönsaksodlarna märker av en ökad efterfrågan och börjar skörda redan efter midsommar. Jonas Gustavsson i Vejbystrand har skördat 20 ton redan i år.

Grönkål som kokas in i grädde, så kallad långkål är en klassiker på julbordet. Men de senaste åren har säsongen för den nyttiga kålen förlängts både på åkrarna och i matbutikerna.

– Grönkål har blivit en ny hälsotrend, som idag kan säljas som sallad, säger grönsaksodlaren Jonas Gustavsson i Vejbystrand.

Säljs året runt

Han har skördat 20 ton grönkål sedan i somras och tar nu in de sista plantorna innan julen.

– På vintern finns inte så många andra svenska grönsaker, konstaterar han.

De senaste åren har både skörden och försäljningen av grönkål ökat i Sverige. Kålen säljs idag året om och de första plantorna kan skördas redan efter midsommar om klimatet tillåter.

– Det är tusentals procent som det har ökat. Numera har grönkål blivit en året runt- produkt, säger Peter Tadic från producentorganisationen Grönsaksmästarna, som sköter försäljning och förpackning åt många grönkålsodlare i Skåne.

Näringsbomb från Bjäre

För två år sedan skördades 600 ton grönkål i Sverige enligt Jordbruksverket. Det var också då som försäljningen och odlingen tog fart enligt Peter Tadic.

Första halvan av året importeras grönkålen, men från juli kan den skördas och säljas fram till jul. Det mesta av den svenska grönkålen odlas  i Halland och på Bjäre, där det finns ett tiotal odlare, lika många som i hela Skåne.

Grönkål är en riktig näringsbomb som innehåller både järn, kalcium, A-vitamin och C-vitamin. Något som också påverkat försäljningen, tror Peter Tadic.

– Det är en hälsoprodukt och vi är inne i en hälsotrend, så det ena ger det andra.