En liten bit in i mattelektionen för fjärdeklassen på Husensjö skola gör läraren Frida Sander en paus i skolarbetet. Brain break-dags! Eleverna är genast med, flyger ur bänkarna, häftig musik och en dansare dyker upp på en skärm längst fram i klassrummet.
Dansglädjen är påtaglig.
– I början var det lite pinsamt att dansa inför de andra i klassen, men nu har jag vant mig vid det, säger Alexander Pettersson.
Mer fokuserade
Idag vill varken han eller klasskompisen Alma Navntoft sluta med pauserna.
– Man lyssnar bättre när man har skakat av sig, säger hon.
Vad är bäst av alla Brain breaks?
– Dans! svarar båda.
Läraren Frida Sander och hennes kollega Mattias Andersson, som arbetar tillsammans med metoden, har dragit samma slutsats.
– Vi har märkt att eleverna kan hålla koncentrationen längre och blir mer fokuserade. Uthålligheten ökar, säger hon.
Stöd i forskningen
Gustaf Andersson från Elevhälsan i Helsingborgs kommun har varit med och introducerat metoden. Husensjö är en av flera Helsingborgsskolor som anammat metoden.
– Forskningen kring pausrörelser i skolan visar precis samma sak som lärarna noterat. Just nu kartlägger Elevhälsan all fysisk aktivitet under skoldagen hos Helsingborgsskolorna. Då får vi ännu mer kunskap, säger han.
– Vi blir bättre utrustade för inlärning om vi rör på oss. Vi är inte gjorde för att sitta stilla i 60 minuter. Så metoden är bra för både hjärnan och kroppen.
På Husensjöskolan är hjärnpausen över. Instruktionsvideon och musiken stängs av. Eleverna sätter sig i bänkarna igen och plockar fram sina laptops. Undervisningen fortsätter. Lugnet sprider sig.