Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Halva Haralundsbron lyfts på plats vid Rönne å. Nästa halva kommer på plats nästa vecka. Foto: Ängelholms kommun

Här lyfts Haradalsbron på plats – byggd av trä för att smälta in

Uppdaterad
Publicerad

Ängelholm får en ny cykel- och gångväg ner till havet i och med den nya Haradalsbron som går över Rönne å. Första halvan av bron som tillverkats i Halmstad lyftes på plats idag och vid årsskiftet ska den stå klar.

Den roströda Haradalsbron får tankarna att gå till den snäppet större Golden Gate-bron i San Fransisco, USA. Men även om både färg och design påminner om varandra är de konstruerade på helt skilda sätt.

Den amerikanska varianten är gjord av metall medan Haradalsbron av trä för att bron ska smälta in i de kringliggande skogsområdena Pytteskogen och Nybroskogen.

Klimatkrisen

– Det är ju en bro som är byggd helt i trä, så klimatavtrycket blir betydligt mindre än om vi gjort motsvarande i betong, säger Henrik Bertheden, projektchef på Ängelholms kommun.

Har mött kritik

Även om kommunen menar att de flesta varit positiva till bygget har placeringen ändå inte varit helt fri från kritik.

– Det har varit lite kritik mot att vi gör ingrepp i skogsområdet här, men vi gör så lite ingrepp som vi behöver. Vi har haft en arborist som pekat ut vilka träd som är värda att spara, så vi har verkligen försökt spara så mycket träd som möjligt, säger Henrik Bertheden.

Projektet ska vara klart vid årsskiftet och beräknas kosta 40 miljoner kronor.

I videon ser du bron lyftas på plats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatkrisen

Mer i ämnet