– Vi väntar inte in de nationella proven utan testar regelbundet elevernas utveckling och om våra insatser ger effekt, konstaterar grundskolechefen Lena Hjelmström.
Datorprogrammet med artificiell intelligens läser av elevernas ögonrörelser, läshastighet, flyt i läsningen och läsförståelse. Testet tar bara några minuter att göra och därefter får läraren en analys samt förslag på åtgärder att förbättra för varje elev.
Äldre elever tappar i läsförmåga
– På det här sättet arbetar vi systematiskt med läsningen och jag har en känsla av att vi fångar upp alla elevers läsning på detta sätt, även de som redan är goda läsare, som vi tidigare kanske omedvetet prioriterade ned, säger Jessica Nilsson, speciallärare på Asmundtorps skola.
Programmet ger ett statistiskt underlag för varje enskild elev, varje klass och för alla elever sammantaget. En oroande trend är att utvecklingskurvan viker av för allt för många äldre elever.
– Allt färre elever läser regelbundet hemma och fokuset sker mer naturligt på själva läsningen i de yngre årskurserna, detta är något vi måste ändra på, säger Lena Hjelmström.