Den lilla orten Marieholm har varit utan persontågstrafik sedan 1980-talet. Men den 11 december får den tidigare industriorten i Eslövs kommun återigen en järnvägsstation.
Många boende i Marieholm är glada över att få tillbaka tågtrafiken.
– Jag kommer komma i tid till lektionerna och behöver inte stressa till tåget i Eslöv, säger Johanna Svensson som går gymnasiet i Lund.
Pappa Jonas är också nöjd:
– Jag har två döttrar som pendlar så det kommer bli en lättnad för oss, säger han.
Eslövs kommunalråd Johan Andersson (S) är övertygad om att trafiken kommer gynna orten.
– Marieholm kommer att bli en utvecklingsort i Eslövs kommun. De byar som får stationer utvecklas ofta väldigt bra, säger Johan Andersson (S), Eslövs kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen.
Projektet är samfinansierat mellan Trafikverket, Region Skåne och Eslövs kommun. Investeringen har kostat uppemot 300 miljoner kronor. Eslöv har gått in med 80 miljoner.
Öppnandet av banan innebär att kommunen får direkttrafik mot Helsingborg och tätare trafik till Malmö och Lund. Johan Andersson menar att banan öppnar för nya pendlingsmöjligheter för arbetskraft i såväl Eslöv som Helsingborg.
– Det öppnar för en ny arbetsmarknad när det blir lättare att pendla från Helsingborg till mittskåne, säger han.
Birgitta Jönsson (S), kommunalråd i Svalöv, ser positivt på att kommuninvånarna i Teckomatorp får en fast förbindelse till Eslöv. Samtidigt menar hon att det är Eslöv som vinner mest på Marieholmsbanan. Svalövs kommun inväntar fortfarande att Söderåsbanan ska stå klar.
– Det är positivt för Eslöv och det kommer att bli positivt för Svalövs kommun när Söderåsbanan öppnar 2020, säger hon.
Söderåsbanan innebär att Svalöv får persontågstrafik i fem av sex tätorter, vilket kommer att underlätta arbetspendlingen.