Spår av inbrott och oroliga grannar – se när trygghetsjourens Christoffer Hagdahl och Tooraj Tahmasebian skapar lugn i Helsingborgshems bostadsområden. Foto: SVT/Cecilia Hedlund

Här är trygghetsjouren med uppdrag att knacka på

Uppdaterad
Publicerad

De åker på larm om störningar och pratar med otrygga grannar – trygghetsjouren har vandrat runt i Helsingborgshems bostadsområden i drygt två år nu. Med pandemin ökade larmen och störningsmomenten grannar emellan.

Det kommunala fastighetsbolaget Helsingborgshem ville bli mer tillgängligt och synligt – även efter kontorstid.

Därför upphandlades för drygt två år sedan Bevakningsgruppen för att vandra runt i fastighetsbolagets alla bostadsområden.

– Vi upplever att folk börjar känna igen oss. Om vi ser något avvikande, en lampa som är sönder eller klotter, så rapporterar vi det, säger Tooraj Tahmasebian trygghetsvandrare i trygghetsjouren.

Alla Helsingborgshems bostadsområden får regelbundna besök av trygghetsjouren. Vissa utsatta stadsdelar har besök varje kväll, ett av dem är Planteringen.

Snackar med hyresgäster

SVT tar rygg på jouren en kväll i maj. De noterar spår av inbrottsförsök på vindar och i källare och de snackar med hyresgäster på torget och i tvättstugan.

– Vi kallas ut när det är fester och förklarar för folk att dämpa sig. Vi träffar ofta hemlösa i källare och på vindar. Vi förklarar för dem att de inte kan sova här och vi hänvisar dem vidare, säger Christoffer Hagdahl, trygghetsvandrare.

Senare på kvällen kallas jouren till en adress på Tågaborg där en kvinna hittats död några dagar tidigare. Grannarna känner oro.

Grannar ringer om smällare

Därefter går larmet på Närlunda. Ett gäng unga killar kastar smällare och stör grannskapet. Tooraj plockar ut en i gänget och konfronterar honom.

– Jag förklarade för honom att det är sent. Det finns många här som upplevt krig. De mår jättedåligt av de här ljuden.

De yngre killarna lommar iväg. De sätter sig på en parkbänk i en annan del av området. Smällandet upphör.

Mer att göra under pandemin

Trygghetsjouren fick inledningsvis mer att göra under pandemin.

– Vissa typer av ärenden ökade då. Många barn var hemma i början eftersom man inte vågade släppa iväg dem till förskola och skola, säger Therese Aspegren, bosocial samordnare.

Servicen kostar fastighetsbolaget ungefär fem miljoner kronor per år.

– Många av våra hyresgäster är väldigt tacksamma att de kan ringa någon även kvällstid, säger Therese Aspegren, bosocial samordnare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.