Innan pandemin slog till hade Helsingörs city cirka 20 lediga butikslokaler. I dag, 1,5 år senare, finns det sju lediga lokaler.
Flera nya butiker har poppat upp.
– Vi har en positiv tillväxt. Det är nya butiker som säljer kvalitetsprodukter inom modebranschen, smycken och outdoor, säger Kim Backe, citykoordinator i Helsingör.
Mindre butikslokaler avgörande
Han tror att det finns ett par förklaringar till att grannstäderna upplever så olika utveckling.
Dels har Helsingör fler mindre butiksytor, och därmed fler mindre butiker, än Helsingborg. Om en stor butikskedja lämnar city blir tomrummet inte lika stort.
Dels har Helsingör inget köpcentrum i närheten som lockar köpsugna från city.
”Stängda butiker skrämde människor”
Därtill har pandemin, och nedstängningen som följde i Danmark, fått människor i Helsingör att förstå värdet av cityhandeln, resonerar Kim Backe.
– Alla butiker var stängda under en period och det var en chock för oss. Det behövde invånarna i Helsingborg aldrig uppleva. Jag tror det är den stora skillnaden.
– Invånarna i Helsingör kände att om vi inte handlar i city så riskerar vi komma tillbaka till en död stad. Då blir det svårt för människor att sälja sina hus, det blir svårt att hitta sponsorer till barnens fotbollsklubbar. Och det vill man inte uppleva, säger Kim Backe.