I rusningstrafik går tågen mellan Helsingborg och Malmö i stort sett fulla redan i dagsläget. Skånetrafiken är nu i full gång med att upphandla dubbeldäckade, längre tåg för att till årsskiftet 2023-2024 kunna öka kapaciteten på sträckan med 50 procent fler sittplatser i rusningstrafik.
– Vi behöver snabbt skapa mer kapacitet på Knutpunkten, Skånetrafiken har haft starka önskemål om detta, säger Jack Bårström som är samhällsplanerare på Trafikverket.
Problemet är att det inte finns någonstans för de nya och längre tågen att vända i Helsingborg.
75 miljoner
Trafikverket har nu därför långt framskridna planer på att bygga en perrong för 75 miljoner kronor söder om stationen, ute på banvallen.
Den helt nya stationsdelen kommer att heta Helsingborg övre.
Ett problem för resenärerna är att perrongen kommer att ligga en bit bort från stationshuset. Hur de på ett tryggt och enkelt sätt ska röra sig över området är Helsingborgs stads ansvar.
– Vi tycker det blir en lite rörig lösning. Det blir mer plats för tåg men det blir mer otydligt för resenären, säger Torgny Johansson på stadsbyggnadsförvaltningen.
Långsiktigt behov
Dessutom kan perrongen påverka övriga, betydligt större infrastrukturprojekten som ligger i anslutning till Knutpunkten.
– Just nu är det viktigt att komma igång med planeringen inför dubbelspåret norrut så fort som möjligt. Så vi kan se det långsiktiga behovet av den här nya perrongen innan den byggs, säger Torgny Johansson.