Hemma hos en av hyresgästerna hade köksgolvet blivit totalförstört efter en vattenskada. Och så hade det förblivit i sex år. Foto: Klara Åkesson/SVT

Kupolen fastigheter i Perstorp måste åtgärda brister – riskerar 300 000 i böter

Publicerad

Det har varit omfattande boendeproblem för många av Kupolens hyresgäster i Perstorp. Nu får hyresvärden två månader på sig att ta fram en åtgärdsplan – annars väntas vite från Söderåsens miljöförbund.

Svartmögel, fuktskador och brist på brandlarm. Det är några av problemen som hyresgästerna till Kupolens fastigheter i Perstorp lever med. Och det har pågått i åratal.

Det framkom när SVT Nyheter Helsingborg besökte människorna som bor där.

Oseriösa hyresvärdar

Samtidigt slog hyresgästföreningen larm om den dåliga boendemiljön och Söderåsens miljöförbund inledde därför en granskning av fastigheterna.

Nu har resultatet sammanställts

Bristerna är så pass allvarliga att fastighetsägaren måste ta fram en åtgärdsplan inom drygt två månader.

– Nu har vi börjat skicka ut föreläggande. Vi har börjat med de två fastigheter som är i sämst skick. Men det kommer tre till som vi jobbar med just nu, säger Helena Hager Enert, avdelningschef på Söderåsens miljöförbund.

Det betyder att fastighetsägaren har drygt två månader på sig att återkomma med åtgärdsförslag och utredningar. Annars riskerar Kupolen vite på 300 000 kronor för de två första fastigheterna.

Kan snabbt öka

Den totala vitessumman kan bli 750 000 kronor om resterande tre fastigheter har samma problem och hyresvärden väljer att inte göra något.

– Vi har tre punkter som är förlagda med vite för fastighetsägaren: att utreda ventilationen, utreda fukt och mögel och besikta husets yttre. Vi vill veta var det fallerar, säger Helena Hager Enert.

SVT Nyheter Helsingborg har sökt Kupolens vd Marcus Hagelberg men han ställer inte upp på intervju. Företaget har tidigare erkänt i ett mejl att det har brustit i att upprätthålla en god boendestandard i de lägenheter som visats i tidigare publiceringar och att företaget har en åtgärdsplan för detta.

– Det viktigaste är att alla fortsätter att klaga. Det viktigt att veta vad man har för skyldighet som hyresgäst. Det är att säga till fastighetsägaren, säger Helena Hager Enert.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Oseriösa hyresvärdar

Mer i ämnet