Väntetiderna har skjutit i höjden hela hösten, enligt både Bo Nårevall och Region Skånes egen statistik.
SVT Nyheter Helsingborg har dessutom testat att ringa och boka färdtjänst flera gånger under november och december och kan bekräfta bilden.
Den 8 november kl 10.40 lät det till exempel så här: ”Det är många som ringer just nu. Beräknad väntetid är 49 minuter. Din plats i kön är 99”.
Hann med mycket
Vi var med när Bo Nårevall ringde för att boka färdtjänst. Utgångspunkten var 24 minuters väntetid och plats 57 i kön. Bo Nårevall hann kamma sig, dricka vatten, titta på tv och vanka runt i lägenheten medan han med växande irritation väntade med mobilens högtalare påslagen.
– Klart man blir arg, att de inte kan ordna det här, säger han.
Långt från målet
Även Skånetrafikens egen statistik bekräftar bilden av längre väntetider. Snittväntetiden per dygn var 13 minuter i september och 18 minuter i oktober.
Det politiska målet är att beställningscentralen ska svara 80 procent av uppringarna inom 60 sekunder.
Nu är väntetiderna långt ifrån det målet.
Fler har anställts
I somras tog Region Skåne över beställningscentralen som tidigare funnits i Riga. I samband med skiftet uppstod oklarheter om hur många telefonsamtalen egentligen var.
– De var långt fler än vi fick uppgift om, säger Ulrika Stålnacke, chef för Skånetrafikens beställningscentral.
Under hösten har fler beställningsmottagare anställts och Skånetrafiken ser också över tekniska möjligheter som att starta en bokningsapp.
När når ni politikernas mål?
– Vi är förstås inte nöjda just nu. Men vid årsskiftet hoppas jag att det är mycket bättre, säger Ulrika Stålnacke.