I början av januari avled Lotta Ekedahls mamma efter att ha blivit smittad av covid-19 på ett äldreboende i Perstorp. Mammans post som adresserats till äldreboendet skickades då till kommunkontoret.
Men istället för att direkt skicka vidare breven till dottern tog en kommunanställd, som jobbar hemifrån på grund av pandemin, hem posten. Där låg den minst en vecka.
– Jag tycker det är under all kritik. Även om vi har en pandemi måste man se till att jobbet fungerar och att det är löst innan personen går hem och jobbar hemifrån. säger hon.
Saknar fortfarande post
Det var först i slutet på förra veckan som Lotta Ekedahl fick sin avlidna mammas post – efter att själv ha kontaktat kommunen. Då var det elva brev som dök upp i brevlådan.
– Men jag väntar fortfarande på post. Vi kan ju inte påbörja en bouppteckning eftersom vi inte har fått papprena från alla banker, säger hon.
Verksamhetschefen Patrik Wilhemsson menar att kommunen brustit i sina rutiner.
– Posten som tillhör en brukare eller anhörig har sorterats med vår vanliga kommunala post och då har den hamnat hemma hos den anställda. Vår administrativa personal jobbar hemifrån så mycket som möjligt vilket har fördröjt hanteringen oförsvarbart länge, säger han.
Posthanteringen ses över
Kommunen har nu ändrat sina rutiner gällande posthanteringen.
– Boendet ska fråga anhöriga och efterlevande om hur man vill ha posten och har man ingen speciell överenskommelse kommer det postas direkt från boendet med utgående post, säger Patrik Wilhemsson.
I klippet ovan kan du höra Lotta Ekedahl berätta om poststrulet.