• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Eksjö, Jönköpings län och Eksjös kommun, i Jönköpings län. Det brinner i ett flerfamiljshus i centrala Eksjö med rökutveckling som följd. Alla i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

Christian och Haldora von Koenigsegg. Foto: Pontus Lundahl/TT

Lyxbilstillverkaren räds inte lågkonjunkturen

Publicerad

Om lågkonjunkturen slår till under året kommer svenska lyxbiltillverkaren Koenigsegg att försöka köra ifrån den. Det har fungerat förut.

För bilentusiaster över hela världen är Koenigsegg välkänt. Många har säkert svårt att förstå hur det lilla företaget i Ängelholm med 200 anställda kan bygga bilar som på banor och i toppfart visar bakljusen för klassiker i branschen som Bugatti, Ferrari och McLaren för att nämna några. Men det som kanske är mest förvånande är sättet bolaget gör det på.

I superbilbranschen är det vanligt att tillverkarna köper avgörande delar som motorer, växellådor och bromssystem från andra bolag, men Koenigsegg utvecklar och tillverkar i princip rubb och stubb i Ängelholm.

Bot för lågkonjunktur

– Vi är så små att vi att vi kan förflytta oss till platser och marknadsföra oss där lågkonjunkturen inte slagit så hårt. Under krisen 2008 försvann USA som var vår största marknad, men samtidigt knackade Kina på dörren och den marknaden hade vi inte haft tid med innan. Vi hade faktiskt ingen dipp över huvud taget, säger Christian von Koenigsegg.

Familjeföretag

Grundaren av bolaget är dess självklara frontfigur, men Koenigsegg är faktiskt något av ett familjeföretag där Halldora drar ett tungt lass.

– Jag har ett brett ansvarsområde men i första hand har jag hand om all ekonomi och ekonomistyrning. Jag springer också runt på produktionen från halv sju på morgonen tills alla gått hem. Det blir också mycket HR, vi har ju faktiskt 200 anställda nu.

Premiär i Genevé

På bilsalongen i Genevé i mars kommer bolagets nya modell att visas upp för första gången i en ”showversion”. Arbetsnamnet har varit Ragnarök men bilen får ett nytt namn när den går i produktion. Den kommer att ha åtskilligt fler hästkrafter och väga mindre än Koenigsegg Agera RS som slog världsrekord med över 447 kilometer i timmen. Produktionen inleds inom två år, upplagan blir 125 bilar och 72 är redan förbokade.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Ängelholm

Mer i ämnet