Flexibla klassrum och mer rörelse har bidragit till en lugnare stämning Foto: Oskar Elfving SöderströmVisa alla (2)
Visa alla (2)

Mer rörelse – mindre våld och bättre studieresultat

Uppdaterad
Publicerad
Skolan har tidigare haft problem med både arbetsmiljön och dåliga studieresultat. Drottninghögsskolan hoppas nu att den trenden har vänt.

Drottninghögsskolan har tidigare fått kritik från Arbetsmiljöverket, bland annat på grund av många anmälda hot- och våldssituationer. Det har även varit problem med låga studieresultat och stor personalomsättning bland lärarna.

Nu pågår ett projekt för att förbättra situationen på skolan. Framför allt så handlar det om att öka elevernas koncentrationsförmåga. I projektet hjärna-pulsglädje har man bland annat bytt ut förmiddagsrasten mot fysiska aktiviteter ledda av en hälsopedagog.

– Vi ser att eleverna har lättare för att koncentrera sig och de lär sig mer. Det kan vi se på måluppfyllelsen, säger försteläraren och projektledaren Mark Siegbahn.

Mindre personalomsättning

Förutom de planerade aktiviteterna så jobbar man också med så kallade brainbreaks där man pausar undervisningen för någon form av fysisk aktivitet i klassrummet. Och det är inte bara skolresultaten som förbättras. Man ser också att skolan har blivit mer attraktiv för lärarna.

Pia Hallenheim, biträdande rektor

– Vi ser i attitydundersökningen att man är nöjdare med sin arbetssituation och vi har en mindre personalomsättning. Dessutom har vi fler behöriga som sökt lärartjänster hos oss, säger biträdande rektor Pia Hallemheim.

Minskade problem med våld

Problemen med hot och våld har också minskat. Under höstterminen 2016 gjordes 56 anmälningar, under motsvarande period 2017 var den siffran nere på sju anmälningar.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer