Den nära 2 000 ton tunga järnvägsbron börjar moteras över Sibirienvägen utanför Ängelholm. Foto: Simon Melin/SVT

Här börjar den nära 2 000 ton tunga järnvägsbron monteras

Uppdaterad
Publicerad

Färre störningar och fler tåg mellan Helsingborg och Ängelholm. Det är syftet med dubbelspåret mellan Ängelholms station och Maria station. Och på tisdagen kom den första av 22 nya broar på plats.

För att dubbelspår ska vara möjligt mellan de två nordvästskånska städerna behöver den gamla bron ersättas.

– Den nya bron är helt nödvändig för dubbelspår som den gamla bron inte hade klarat, säger Henrik Andersson produktionschef Skanska.

Tågtrafiken beräknas vara i gång i slutet av 2023.

– Vi ökar kapaciteten på banan vilket leder till mindre störningar, säger Dragan Petrovic delprojektledare Trafikverket.

I videon får får du se den nästan tvåtusen ton tunga bron förflyttas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.