Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Från och med 1 september är det förbjudet med elsparkcyklar på gångbanor. Foto: Stina Stjernkvist / TT

Nya regler ska få ordning på elsparkcyklar i Helsingborg

Uppdaterad
Publicerad

Antalet olyckor med elsparkcyklar i Skåne har ökat lavinartat de senaste åren. Nu kommer nya regler för var fordonen får köra och parkera.

Den 1 september träder två nya förordningar i kraft. Det meddelade infrastrukturminister Tomas Enroth (S) förra veckan. Besluten innebär att det bara är tillåtet att parkera elsparkcyklarna på specifika parkeringar samt att man bara får köra på cykelbanor.

– Det är en tydlig signal till alla trafikanter. Men vi ser gärna att vi också kunde reglera antalet elsparkcyklar i staden, säger Oscar Grönvall, trafikchef i Helsingborgs stad.

Många olyckor

Elsparkcyklar är högt representerade i olyckor i trafiken. I augusti förra året var det 1 056 personskadeolyckor som rapporterats in i hela landet, enligt Transportstyrelsen.

Det är en markant ökning jämfört med de tidigare åren. 2016 skadades eller omkom 3 personer i Skåne i samband med olyckor med elsparkcyklar. Förra året var motsvarande siffra 339.

Arbetar med nya reglerna

Genom förbuden hoppas man nu minska antalet olyckor och dessutom få bukt med felparkerade elsparkcyklar. Kommunen kommer att ordna särskilda p-platser.

Bolt är ett av de företag som har avtal med Helsingborgs kommun och är verksamma i staden.

– Vi ser inga problem vad gäller förbudet att köra på gångbanor. Bolt har arbetat aktivt bland annat genom att utbilda sina användare i gällande regelverk. Även om elsparkcyklar har framförts på trottoarer så har det egentligen aldrig varit tillåtet att vare sig åka elsparkcykel eller cykla på gångbana, meddelar Alexander Liljeblad Sverigechef för Bolt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.