Nyanlända ska rädda järnvägen

Uppdaterad
Publicerad

Den svenska järnvägsbranschen står inför stora utmaningar men det råder brist på kompetent arbetskraft. För att lösa problemet har Trafikverket startat en snabbutbildning för nyanlända ingenjörer.

Den nya utbildningen håller till på Trafikverksskolan i Ängelholm. Där ska 50 nyanlända ingenjörer med bakgrund i olika branscher lära sig mer om det svenska järnvägsnätet. Tanken är sedan att de ska kunna anställas av Trafikverket och privata konsultfirmor.

– Fördelen är att de redan har en ingenjörsutbildning och har en hög nivå från början. Det gör att vi på relativt kort tid kan bygga på med det som är speciellt för järnvägen och för svensk arbetsmarknad, säger projektledaren Tomas Frost.

Tror på branschen

Bland studenterna finns Osama Al Nasrallah, som tidigare arbetat som elingenjör i både den offentliga och privata sektorn i hemlandet Syrien. Han har dessutom hunnit med att vara delägare i ett byggföretag.

– Det här är en guldchans för mig för att kursen förkortar vägen från min utbildning till arbetslivet.

Men det är inte bara ett jobb han ser fram emot utan han har även en stark tro på järnvägsbranschen.

– Jag gillar att arbeta med järnväg och jag tror också att den är viktig för miljön, säger han.

Alla godkända får jobb

Under utbildningen kommer deltagarna kunna välja att inrikta sig mot banteknik, signalsystem eller kontaktledningsnätet. Intresset för branschen har varit stort både bland deltagarna och i branschen, därför ser utsikterna goda ut när kursen avslutas till sommaren.

– Branschens företag har skrivit på avsiktsförklaringar för att alla ska få jobb under förutsättning att de klarar utbildningen, säger Tomas Frost.

TV: Se hela inslaget

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer