Pandemin blev droppen för många fysiska butiker i city, som redan är pressade av konsumenternas förändrande shoppingvanor.
– Citykärnorna står mitt uppe i en strukturomvandling, så var det redan före pandemin. Dels gör vi mer inköp på nätet, dels har vi fått en större medvetenhet när det gäller att handla hållbart och handla mindre, säger Anna Wiking, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna Syd.
Under måndagen släpptes Cityindex 2020, en årlig handelsrapport som Fastighetsägarna och HUI Research ligger bakom.
Tuffast för hotellen
Den visar att omsättningen inom dagligvaruhandeln, framför allt livsmedelsbutikerna, ökade något under 2020 (0,4 procent upp i Helsingborg och 4 procent i Malmö)
Detta medan detaljhandeln i Helsingborg, i likhet med många andra mellanstora svenska städer, hade det tuffare.
Hotellnäringen tappade drygt 40 procent i omsättning, och modebranschen 24,4 procent. Även parfymer handlades det mindre av enligt Cesse Kjellberg, butikschef på Electa.
Hoppas jobba kvar till pensionen
– Att det varit tufft kan alla handlare på Kullagatan vittna om. Vi hade mycket mindre folk, men nu börjar de komma tillbaka igen. Inte i samma nivå som före pandemin men det går bättre.
Hon har arbetat på Kullagatan sedan 1977. Och Cesse Kjellberg slutar gärna sin yrkesbana på gågatan.
– Jag har ett par år kvar att jobba innan pensionen, vi får se om vi klarar det, säger hon.
I klippet berättar Anna Wiking om vad hon tror kommer att behövas för att vända utvecklingen i stadskärnorna.