Tillsammans med 20 personer från olika länder i EU och Storbritannien leder nu forskaren James Pamment ett treårigt forskningsprojekt som finansieras av Horisont Europa.
Målet är att utveckla en teknisk förmåga att kunna identifiera vem som ligger bakom en påverkanskampanj. Forskningen går ut på hur man samlar in, klassificerar och delar informationen för att kunna ta beslut för hur man ska bekämpa en påverkanskampanj.
– Det finns många olika sätt att försöka påverka, bland annat fysiskt med cyberattacker, på sociala medier och traditionella medier, säger James Pamment.
Elever: ”Klipp sprids väldigt snabbt”
James Pamment ser en stor möjlighet att med sitt team utveckla en gemensam datateknisk process inom EU.
– Just nu finns det många olika processer som olika organisationer har utvecklat, men det finns ingen standard som alla EU medlemmar använder, säger han.
På Tycho Braheskolan i Helsingborg berättar elever att mycket sprids på sociala medier.
– Man kan få upp obehagliga videos från olika krig och olika nyheter som ofta visar sig vara fejk, säger Anette Rosenqvist, elev.
Skolan undervisar i källkritik och eleverna berättar att de är mer frågasättande av det som syns på sociala medier.
– Det sprids klipp väldigt snabbt, det är bara ett knapptryck bort så har man skickat det till alla sina vänner, säger Melissa Olofsson, elev.