Två elever sitter i ett klassrum. Den ena kvinnan, med långt hår, lutat sig fram och tittar på en smartphone som den andra kvinnan håller i handen. Båda ser ut att vara fokuserade på skärmen. I bakgrunden syns tomma bänkar och ett fönster som släpper in naturligt ljus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar James Pamment mer om forskningsprojektet och elevers upplevelse av att känna sig påverkad eller lurad av saker som sprids på sociala medier. Foto: Simon Melin/SVT

Så vill forskare i Helsingborg bekämpa påverkanskampanjer inom EU

Publicerad

Främmade makter försöker påverka oss på bland annat sociala medier. Nu ska det bli lättare att avslöja dem. En forskare vid Campus Helsingborg leder ett projekt för att utveckla metoder som kan avslöja vem som ligger bakom en påverkanskampanj.

Tillsammans med 20 personer från olika länder i EU och Storbritannien leder nu forskaren James Pamment ett treårigt forskningsprojekt som finansieras av Horisont Europa.

Målet är att utveckla en teknisk förmåga att kunna identifiera vem som ligger bakom en påverkanskampanj. Forskningen går ut på hur man samlar in, klassificerar och delar informationen för att kunna ta beslut för hur man ska bekämpa en påverkanskampanj.

– Det finns många olika sätt att försöka påverka, bland annat fysiskt med cyberattacker, på sociala medier och traditionella medier, säger James Pamment.

Elever: ”Klipp sprids väldigt snabbt”

James Pamment ser en stor möjlighet att med sitt team utveckla en gemensam datateknisk process inom EU.

– Just nu finns det många olika processer som olika organisationer har utvecklat, men det finns ingen standard som alla EU medlemmar använder, säger han.

På Tycho Braheskolan i Helsingborg berättar elever att mycket sprids på sociala medier.

– Man kan få upp obehagliga videos från olika krig och olika nyheter som ofta visar sig vara fejk, säger Anette Rosenqvist, elev.

Skolan undervisar i källkritik och eleverna berättar att de är mer frågasättande av det som syns på sociala medier.

– Det sprids klipp väldigt snabbt, det är bara ett knapptryck bort så har man skickat det till alla sina vänner, säger Melissa Olofsson, elev.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.