1885 kämpade sig det första tåget upp över stålrälskrönet, 104 meter över havet. Men i natt, 130 år senare, så rivs tågbanan.
Tågentusiasten Tommy Fjällström reste från Ulricehamn för att ta sig över åsen den sista dagen.
– Jag har tagit en semesterdag för att få chansen att resa för sista gången över Hallandsåsen, säger han.
Varför är det så speciellt?
– Det speciella är nog känslan av att få vara med om detta. Det är historiens vingslag.
Klassisk järnvägssträcka
Tommy dokumenterade färden genom rutan på ett vanligt Öresundståg. Men under kvällens avskedscermoni så blir det ett äldre lok som får känna backens stålräls under hjulen en sista gång.
– Idag ska vi åka med ett klassiskt RC-lok. Ett orangt ellok som heter 1007 och är det första RC-loket som byggdes, säger Henrik Reuterdahl som är chef för tågtrafiken på sveriges järnvägsmuseum.
För honom är nedläggningen av sträckan lite sorgsen.
-–Det är en väldigt klassisk järnvägssträcjka. Den har långa lutningar, kurvor, lövhalka, det är godstågsförarens mardöm. Men det är en väldigt vacker sträcka, säger han.
En lokförarprövning
En lokförarprövning där många godståg har fastnat genom tiderna. Men han som sitter bakom spakarna i kväll har varit med förr. Även om han inte riktigt visste vad han gav sig in på första gången det bagev sig uppför.
-–Då hade jag inga förutfattade meningar så det var bara att köra och se glad ut. Men det gick bra då också, säger kvällens lokförare Martin Öhlin.
Och i kväll kommer det inte heller att bli några problem?
– Nej det hoppas jag verkligen inte, det hade varit genant om vi blev kvar med ett tåg där så att man inte kunde stänga den sedan.
Sista chansen
För tågentusiasten Tommy blev avskedet av sträckan med mindre pompa men med lika mycket känsla. Efter en halvtimma i Ängelholm är det dags att bege sig hem igen. Känna tåget klättra över åsen en sista gång.
-–Det var ju sista chansen, så jag tvekade inte en sekund. Det var bara att ta en semesterdag till detta.