Foto: SVT

Skolor kan hota koloniområden

Publicerad

Mejeritomtens odlingslotter försvinner och delar av Brytstugan kan hotas. Kolonister protesterar mot skolplanerna.

Förra året föreslog en tjänstemannautredning att en majoritet av Helsingborgs koloniområden skulle försvinna och ersättas av bostäder. Efter massiva protester från hundratals koloniägare backade politikerna och skrotade förslaget.

Men två områden kan trots det komma att påverkas av kommunens planerade skolbyggen. Det är redan klart att de 30 år gamla odlingslotterna vid Mejeritomten ska bort helt när kommunen så snabbt som möjligt vill bygga en grundskola för omkring 500 elever.

– Ett perfekt område för en skola med nära till grönområde och idrottsanläggningar, sa stadsbyggnadsnämndens ordförande Christian Orsing (M) nyligen i en intervju med SVT Nyheter Helsingborg.

Odlarna i området protesterar. Men här är inte sista ordet sagt. På området finns den fridlysta vattensalamandern och nu måste kommunekologerna först undersöka fyndet innan grävskoporna får klartecken.

”Jobbigt att inte veta”

På listan över tänkbara byggplatser för skolor finns också det 70 år gamla koloniområdet Brytstugan som ligger mellan Fredriksdal och Filbornaområdet. Även här har oroliga koloniägare gått emot att det nordöstra hörnet av deras område i så fall försvinner.

Christian Orsing säger att han förstår oron. Men idag kan han inte säga hur det blir.

– Jag förstår att de vill ha ett svar. Men jag har inget sådant att ge just nu. Det här området ska utredas. Det kan bli så att vi beslutar att bygga här. Men det kan också bli så att vi inte gör det.

Brytstugans ordförande Gun Bjelkholm vill gärna ha snabbt besked.

– Det är jobbigt för oss att inte få veta hur det blir. Vi tycker att det är horribelt att ens komma på tanken att bygga på ett koloniområde, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.