Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Gödslet är inte till fullo nyttjat”, berättar Johan Andreasson som driver Dalshults gård i Perstorp. Han är en av alla lantbrukare som är intresserad av att leverera gödsel till biogasanläggningen. Foto: Minna Korsgren/SVT

Satsning på halv miljard i Örkelljunga – skånskt gödsel blir drivmedel

Publicerad

Precis intill E4:an vid Skånes-Fagerhult planerar ett företag för storskalig produktion av flytande biogas. Anläggningen ska årligen omvandla gödsel till ett förnyelsebart och lokalt producerat drivmedel, motsvarande 13 miljoner liter diesel.

– Skånes-Fagerhult ligger mycket strategiskt, tillgången till gödsel är avgörande men även läget precis vid E4:an, säger Ulf Wäktare, som är lokal projektledare på företaget Scandinavian biogas.

Investeringen kommer landa på över en halv miljard kronor och förhoppningsvis stå klar 2025 om företaget beviljas miljötillstånd från länsstyrelsen.

Lokala lantbrukare levererar

Det är till 70 procent gödsel som ska stå som råvara, företaget hoppas även kunna använda restprodukter som till exempel matavfall i anläggningen. Ett 20-tal skånska lantbrukare har visat intresse för att leverera gödsel.

– Det blir ett förnyelsebart drivmedel men även lokalt producerat, vilket gör att vi höjer självförsörjandegraden, konstaterar Ulf Wäktare.

Den energirika gasen bildas när gödslet ligger i en rötkammare i ungefär 30 dagar. Därefter både renas och förvätskas gasen, vilket gör den mer lättransporterad till tankningsstationer.

Miljoner från Naturvårdsverket

Scandinavian biogas har beviljats 154 miljoner kronor i investeringsbidrag från Klimatklivet som delas ut av Naturvårdsverket till de satsningar som ger störst och varaktig minskning av växthusgasutsläpp per investerad krona.

– Det ger en stor klimatnytta just när man använder sig av gödsel i sådana här biogasanläggningar. Dels reducerar du utsläppen som sker direkt från gödslet, du får en produkt som kan ersätta fossil diesel men sedan blir restprodukten efter rötningen ett bättre gödsel än det ursprungliga som lantbrukaren kan använda och därmed minskar användandet av importerat konstgödsel, förklarar Fredrik Wägander, som är handläggare för Klimatklivet.

Se mer i videoklippet ovan.

Koldioxidutsläpp och miljömål

Flytande biogas ger utsläpp på 27 gram fossil koldioxid per kilowattimme till atmosfären

Bensin ger utsläpp på 321 gram fossil koldioxid per kilowattimme

Diesel ger utsläpp på 273 gram fossil koldioxid per kilowattimme

Källa: Naturvårdsverket

  • Utsläppen från inrikes transporter står för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp.
  • Huvuddelen av utsläppen uppkommer i vägtrafiken, främst från personbilar och tunga fordon.
  • Växthusgasutsläpp från inrikes transporter ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med år 2010.
  • År 2020 uppgick transportsektorns utsläpp till ungefär 15 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket är 27 procent lägre än 2010.

Källa: Sveriges miljömål

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.