Foto: Forsea/pressbild

Färjornas batteridrift har halverat utsläppen

Uppdaterad
Publicerad

Efter att batterifärjorna varit i full drift sedan slutet av oktober förra året börjar investeringen synas i utsläppsmålet som nästan är uppnått.

Målet är att minska utsläppen med 65 procent. Första kvartalet i år är man nere i 50 procent mindre utsläppt kväve- och koldioxidgaser jämfört med samma period i fjol.

– I förra vecka fick vi det EU-bidrag på 120 miljoner som vi ansökt om för projektet. Det är riktigt kul, nu är projektet godkänt, konstaterar vd Johan Röstin.

Det är två av färjorna som kör på el, Aurora och Tycho Brahe. Innan omställningen förbrukade de 300 liter diesel var, enkel resa.

Totalt har 1 mil kabel dragits i varje betterifärja. Här är Christian Andersson teknisk chef inuti en batterikontainer. Foto: Minna Korsgren

Fossila bränslet minskat med hälften

Företaget minskade dieselförbrukningen med 1400 ton första kvartalet i år jämfört med samma period i fjol.

– Fakturorna från oljebolagen har minskat med hälften, vi kör på grön el från sol, vind och vattenkraft, det här är på riktigt, säger Johan Röstin.

Batterierna i sig har en livslängd på ungefär fem år och det kommer kosta ungefär 40 miljoner kronor att byta ut dem.

Se mer om hur företaget jobbar med att minska sina utsläpp i klippet.

Om skiftet till batteridrift

  • Projektet är budgeterat till 300 miljoner kronor, varav 120 utgör EU-bidrag.
  • Batterifärjorna har körts i full drift sedan slutet av oktober 2018.
  • Varje överresa förbrukar cirka 1 175 kWh, vilket motsvarar ungefär detsamma som en normalvilla förbrukar under en månad.
  • På den danska sidan är laddtiden 6 minuter och på den svenska sidan 9 minuter.
  • Totalt har vikten på de eldrivna fartygen ökat med ungefär 280 ton sedan batterierna installerats.
  • Verkningsgraden är högre i elmotorn än i dieselmotorn, energiförbrukningen minskar totalt med 40 procent.

Källa: Forsea

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.