Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Thomas Lilja är både ordförande i svenska odlarlaget och odlar tomater själv hemma i Ellesholm. Från ett lager i Helsingborg transporteras hans tomater ut till butiker där de enligt honom säljs alldeles för dyrt. Hör honom berätta mer i klippet ovan. Foto: SVT/Cecilia Jönsson Silfversparre

Odlaren Thomas Lilja i Ellesholm: ”Inga mer svenska tomater om vi inte kompenseras”

Publicerad

Thomas Lilja, tomatodlare och ordförande för svenska odlarlaget, ser en mörk utveckling för svenska tomatodlare. Han anser att de inte fått kompensation för de ökade kostnader som drabbat hela livsmedelskedjan och att odlare tjänar för lite för sina grönskaker.

Thomas Lilja är ordförande för svenska odlarlaget och odlar själv tomater i Ellesholm. Han har likt hela livsmedelsbranschen drabbats av ökade kostnader.

Han sålde sina tomater för några veckor sedan för 16 kronor kilot och i butik blev kilopriset 49:90 kronor.

– Jag ser att handeln höjer priserna till konsumenten men vi får inte samma höjning i producentledet, då blir det en frustration hos mig, säger Thomas Lilja, när SVT Nyheter Helsingborg träffar honom på en grönsaksauktion i Helsingborg.

Ökade kostnader i hela kedjan

I februari steg priset på tomater med närmare 38 procent jämför med januari, enligt SCB. Trots att priset nu gått ner är det fortfarande högre än samma månad förra året.

– Vi får inte del av den prisökningen och vi måste diskutera med handeln hur vi ska fördela marginalen på produkten, säger Thomas Lilja.

Det som spelar in i priset är många olika faktorer, varierar även över tid och påverkas av marknaden, enligt Magnus Törnblom presschef på Axfood.

Coop Sverige säger att prissättning i butik beror på inköpspriset de förhandlar fram.

– Sen ska vi täcka kostnader för transporter, underhåll och investeringar i butikerna och löner till våra medarbetare, skriver Therese Knapp kommunikatör för Coop Sverige.

Jämnare fördelning osannolikt

Grossisterna har också drabbats av ökade kostnader och Niels Klem Thomsen, vd på grossistföretaget Everfresh i Helsingborg, ser inte att det är möjligt att ge odlarna mer betalt.

– Marknaden är väldigt konkurrensutsatt så alla måste sälja så billigt som möjligt annars är man inte med i spelet, säger Niels Klem Thomsen.

Men en jämnare fördelning mellan odlarens pris och konsumentens pris i dagsläget är sannolikt inte möjligt, menar Helena Hansson, professor i nationalekonomi på SLU.

Hon ser dock att det skulle kunna vara möjligt om det var mer konkurrens i livsmedelskedjans mittsegment, alltså delen där uppköpare och dagligvaruhandel ingår.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.