Thomas Lilja är ordförande för svenska odlarlaget och odlar själv tomater i Ellesholm. Han har likt hela livsmedelsbranschen drabbats av ökade kostnader.
Han sålde sina tomater för några veckor sedan för 16 kronor kilot och i butik blev kilopriset 49:90 kronor.
– Jag ser att handeln höjer priserna till konsumenten men vi får inte samma höjning i producentledet, då blir det en frustration hos mig, säger Thomas Lilja, när SVT Nyheter Helsingborg träffar honom på en grönsaksauktion i Helsingborg.
Ökade kostnader i hela kedjan
I februari steg priset på tomater med närmare 38 procent jämför med januari, enligt SCB. Trots att priset nu gått ner är det fortfarande högre än samma månad förra året.
– Vi får inte del av den prisökningen och vi måste diskutera med handeln hur vi ska fördela marginalen på produkten, säger Thomas Lilja.
Det som spelar in i priset är många olika faktorer, varierar även över tid och påverkas av marknaden, enligt Magnus Törnblom presschef på Axfood.
Coop Sverige säger att prissättning i butik beror på inköpspriset de förhandlar fram.
– Sen ska vi täcka kostnader för transporter, underhåll och investeringar i butikerna och löner till våra medarbetare, skriver Therese Knapp kommunikatör för Coop Sverige.
Jämnare fördelning osannolikt
Grossisterna har också drabbats av ökade kostnader och Niels Klem Thomsen, vd på grossistföretaget Everfresh i Helsingborg, ser inte att det är möjligt att ge odlarna mer betalt.
– Marknaden är väldigt konkurrensutsatt så alla måste sälja så billigt som möjligt annars är man inte med i spelet, säger Niels Klem Thomsen.
Men en jämnare fördelning mellan odlarens pris och konsumentens pris i dagsläget är sannolikt inte möjligt, menar Helena Hansson, professor i nationalekonomi på SLU.
Hon ser dock att det skulle kunna vara möjligt om det var mer konkurrens i livsmedelskedjans mittsegment, alltså delen där uppköpare och dagligvaruhandel ingår.