1177 är överbelastade. De som känner allmän oro uppmanas ringa 113 13

1177 överbelastat – lång väntetid

Uppdaterad
Publicerad

Sjukvårdsrådgivningen, 1177, tar emot mängder av samtal om coronaviruset. För allmän oro hänvisar man nu till krisnumret 113 13.

De länsbor som ringer regionens växel med frågor kring coronautbrottet hänvisas till 1177. Och där är det tidvis lång väntetid. Det kan handla om väntetider på mellan 40 till 60 minuter.

Se när du ska ringa 1177 i inslaget

Coronaviruset i Jämtlands län

– Det är många som ringer på morgonen och efter Rapports sändning var det högt tryck, säger  Anna Fremner, biträdande primärvårdschef och ansvarig för 1177.

Krisnumret 113 13 för oroliga

De som har feber och hosta och har vistats i riskområden eller i närheten av personer som kan vara smittade ska höra av sig till 1177, men Anna Fremner  uppmanar de som känner allmän oro att ringa nummer 113 13.

– 113 13 ska man ringa om man har allmänna frågor som rör cornaviruset, till exempel undrar om man kan åka till mormor , säger Anna Fremner.

Anna Fremner uppmanar folk att avvakta, att inte direkt slänga sig på telefonen om man känner sig lite hängig.

– Man behöver inte ringa för till exempel lite kill näsan.

Anna Fremner påminner även om att det finns information på 1177.se . Där finns även chatforum där man kan ställa frågor till  flera hälsocentraler i regionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Jämtlands län

Mer i ämnet