Härjedalens kommun ligger på tolfte sämsta plats i landet när det kommer till hur lång tid patienter behöver vänta på en ambulans efter att ha ringt ett 112-samtal. Snittiden är nästan 26 minuter för ett prio 1-larm här.
Utmaningarna består, utöver långa avstånd, även i att lyckas bemanna alla stationer så att ambulanserna alltid kan rulla. Särskilt svårt har det varit efter de nya reglerna på dygnsvila som infördes den första oktober i år.
Stor skillnad på arbetssätt i stad och landsbygd
Marcus Wallin har tidigare jobbat inom ambulansverksamhet i Sörmland med bra närhet till sjukhus, men sökte sig till Sveg för att prova något nytt.
Relativt få ambulansbilar i området och långa avstånd till akutsjukhus gör att verksamheten enligt Marcus Wallin balanserar på en skör tråd.
– Det kan ge en väldig obehagskänsla om man exempelvis får larm om ett svårt sjukt barn, och helikoptern kanske inte kan lyfta på grund av flygvädret. Då vet vi att det hänger på oss, och vi har två timmar till sjukhus. Då är avstånden riktigt obehagliga, säger han.
Jobbar med olika lösningar
Lina Ideborg som är verksamhetschef för nära vård i Härjedalen, menar att man jobbar så gott man kan med lösningar för att korta responstiderna.
– Med de avstånd vi har så är det en utmaning. Men vi kan exempelvis jobba med rutiner för överlastningar när man har långt till sjukhus, så att andra ambulanser kommer och möter upp, säger hon.
Bemanningen löst för vintern
När det kommer till rekrytering är Ideborg nöjd över att ha löst en pressad personalsituation för vintern utan att ha behövt plocka bort några resurser.
– I Funäsdalen är vi fulltaliga med fast personal, i Sveg har vi en vakant tjänst kvar och i Hede/Vemdalen fem vakanta tjänster. Men vi har löst vintern med vikarier, och så har vi en resursbil som kör in från Östersund till Vemdalen varje dag, förklarar Lina Ideborg.