Foto: SVT

Beslut om linje 46: ”Vill inte låsa oss till ett trafikslag”

Uppdaterad
Publicerad

Regionen vill inte låsa sig till ett trafikslag längs linje 46 mellan Mora och Östersund utan är öppna för andra förslag än busstrafik. Det bestämdes i dag på Utskottet för infrastruktur i Region Jämtland Härjedalen.

I slutet av februari beslutade utskottet för infrastruktur vid Region Jämtland Härjedalen om att fortsätta trafikera mellan Mora-Sveg-Östersund. Inlandsbanan upprustas och det gör att regionen inte vill begränsa sig till endast busstrafik i det nya avtalet med Länstrafiken.

– I dag körs trafiken med buss och det vi tog beslut om i dag är att inte låsa oss till trafikslag utan att lämna det öppet, säger Elise Ryder Wikén (M), ordförande i utskottet för infrastruktur vid Region Jämtland Härjedalen.

Regionen har tagit fram en upphandling och sedan är det upp till Länstrafiken att ta hand om den och få tag i trafikutövare.

– I slutändan handlar det om prislappen förstås. Inlandsbanan rustas just nu och hinner man inte få fram tåg till trafikstart kan man köra med buss fram tills dess till exempel, säger Elise Ryder Wikén.

Linje 46 under 2017

Förra året kostade det 9 883 000 kronor att driva linje 46 från Mora-Östersund. Den statliga medfinansieringen uppgick till 2 460 000 kronor per år. Den totala biljettintäkten var 4 400 000 och det gjordes 69 800 resor på linjen. I genomsnitt är det 37resenärer per tur. Resandet är minst på lördagar. På linjen är drygt hälften längre än 100 kilometer och passerar en länsgräns eller två kommungränser.

Källa: Tjänsteskrivelse, Utskottet för infrastruktur vid Regionen Jämtland Härjedalen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.