Nu ska tågpendeln mellan Åsarna och Östersund börja köra. Foto: SVT

Inlandsbanan får två miljoner av regionen

Uppdaterad
Publicerad

Region Jämtland Härjedalen har på tisdagen beslutat att finansiera projektet inlandspendeln som Inlandsbanan håller i med 2,3 miljoner kronor, vilket nu innebär att pendeln kan starta.

Arbetsutskottet i regionala utvecklingsnämnden i Region Jämtland Härjedalen har på tisdagen beslutat att finansiera projektet inlandspendeln som Inlandsbanan håller i med 2,35  miljoner kronor. På bordet hos region Jämtland Härjedalen låg en summa på 2,75 miljoner och de beviljades 2, 35 miljoner kronor, vilket nu betyder att projektet får grönt ljus.

– Det känns fantastiskt skönt, nu drar vi igång i full fart och startar pendeltrafiken mellan Åsarna och Östersund den 9:e januari, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan.

Inlandsbanan AB

Region Dalarna sa nej

Från början hade Inlandsbanan sökt bidrag på 4,7 miljoner kronor totalt hos  både region Jämtland Härjedalen och hos region Dalarna men de senare sa nej till någon medfinansiering.

–  I startskedet var projektet stort med stora kostnader som inte var försvarbara. Region Jämtland Härjedalen vill dock medverka i projektet, men med denna lägre summa. Allt för att möjliggöra fortsatt turisttrafik och försök med bland annat arbetspendling, säger Robert Uitto (S), ordförande i regionala utvecklingsnämnden i ett pressmeddelande.

Start den 9:e januari

Inlandspendel kommer köra i sex månader, fram till 9:e juni då den vanliga sommartrafiken startar. Det kommer bli en tur från Åsarna på morgonen och en tur på kvällen från Östersund.

– Nu är det dags att ta tillbaka pendeltrafiken till järnvägen. Samma priser som länstrafiken gäller, till exempel alla ungdomar med busskort kan även åka med oss på de, säger Peter Ekholm vd Inlandsbanan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Inlandsbanan AB

Mer i ämnet