Brobygget i Stora Helvetet halvvägs

Uppdaterad
Publicerad

Efter snart ett års byggande håller den nya järnvägsbron över Stora helvetet på att ta form. Brobygget har nu kommit halvvägs. Men sprickor i berggrunden och den branta terrängen gör byggandet till en stor utmaning.

Bron ska bli 230 meter lång och hela den nya järnvägsdragningen beräknas komma att kosta 120 miljoner kronor.

SVT besökte byggplatsen för att se hur långt projektet nu har kommit. Flera stålkonstruktioner har nyligen kommit från Finland och håller på att svetsas ihop när vi är på besök. Stålkonstruktionen som utgör stommen av bron. Samtidigt håller också betongfundamenten på att gjutas.

Den ny sträckningen innebär också att järnvägen på den norska sidan måste åtgärdas så samarbete sker över gränsen.

Sprickor i berggrunden

SVT: Vilken är den största utmaningen i hela bygget?

– Ja det är terrängen som är den största utmaningen – och tiden, säger Sven-Olof Bergqvist, projektledare vid Trafikverket.

Stor rasrisk bakom nybygget

Det har varit besvärligt att forsla material i det branta landskapet och sprickor i berggrunden kräver försiktighetsåtgärder utöver det vanliga vid sprängningsarbeten. Det var när det stod klart att den nuvarande järnvägsbanken över Stora Helvetet hotade att rasa samman som det fattades beslut om att åtgärder måste vidtas. Det stod mellan att bygga en ny järnvägsbank eller en ny bro. Det blev det senare. Den nya bron byggs nu parallellt med den gamla järnvägsbanken.

Halva bron klar

SVT: Så hur långt har ni kommit i byggandet av bron?

– Broentreprenaden kan man säga har kommit halvvägs. Och om ett år räknar vi med att vara färdiga, säger Sven-Olof Bergqvist, projektledare vid Trafikverket.

När brobygget är klart inleds byggandet av själva järnvägsspåret ovanpå bron. Allt ska vara klart vid årsskiftet 2018/2019 i tid till alpina VM, men under byggtiden rullar tågtrafiken som vanligt på det gamla spåret.

Stora Helvetet

Järnvägsbanken, som kallas Stora helvetet, ligger på sträckan Storlien – norska gränsen, strax öster om riksgränsen till Norge.

Den gamla järnvägsbanken ersätts med en ny järnvägsbro, det är en nyinvestering och en permanent lösning för järnvägstrafiken på Mittbanan, mellan Sundsvall och Trondheim.

Projektet innebär en del sprängningsarbeten nära E14 med start i Storlien och fortsätta mot norska gränsen i Åre kommun. Av säkerhetsskäl kommer E14 från den 27 februari att stängas av på förmiddagar, under max 20 minuter i taget. Järnvägstrafiken fortgår parallellt och nuvarande järnvägsbank rivs inte förrän den nya bron är i drift.

Banken byggdes 1877 och utfördes under svåra förhållanden. Den är som mest cirka 24 meter hög och 150 meter lång, extremt brant med glacis och stensatta slänter. Banken har därtill en mycket kraftig lutning (17 promille) och byggd i en kurva. E14 passerar i fjällslänten cirka 100 meter nedanför banken.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.