Bron ska bli 230 meter lång och hela den nya järnvägsdragningen beräknas komma att kosta 120 miljoner kronor.
SVT besökte byggplatsen för att se hur långt projektet nu har kommit. Flera stålkonstruktioner har nyligen kommit från Finland och håller på att svetsas ihop när vi är på besök. Stålkonstruktionen som utgör stommen av bron. Samtidigt håller också betongfundamenten på att gjutas.
Den ny sträckningen innebär också att järnvägen på den norska sidan måste åtgärdas så samarbete sker över gränsen.
Sprickor i berggrunden
SVT: Vilken är den största utmaningen i hela bygget?
– Ja det är terrängen som är den största utmaningen – och tiden, säger Sven-Olof Bergqvist, projektledare vid Trafikverket.
Stor rasrisk bakom nybygget
Det har varit besvärligt att forsla material i det branta landskapet och sprickor i berggrunden kräver försiktighetsåtgärder utöver det vanliga vid sprängningsarbeten. Det var när det stod klart att den nuvarande järnvägsbanken över Stora Helvetet hotade att rasa samman som det fattades beslut om att åtgärder måste vidtas. Det stod mellan att bygga en ny järnvägsbank eller en ny bro. Det blev det senare. Den nya bron byggs nu parallellt med den gamla järnvägsbanken.
Halva bron klar
SVT: Så hur långt har ni kommit i byggandet av bron?
– Broentreprenaden kan man säga har kommit halvvägs. Och om ett år räknar vi med att vara färdiga, säger Sven-Olof Bergqvist, projektledare vid Trafikverket.
När brobygget är klart inleds byggandet av själva järnvägsspåret ovanpå bron. Allt ska vara klart vid årsskiftet 2018/2019 i tid till alpina VM, men under byggtiden rullar tågtrafiken som vanligt på det gamla spåret.