Dessutom har antalet kunder som både haft 24 timmarsavbrott och fler än 11 avbrott på ett år ökat, konstaterar han.
Varje år redovisas alla elavbrott i landet till Energimarknadsinspektionen, EI, som utövar tillsyn över elförsörjningen i landet.
År 2019 uppmärksammades de ständigt återkommande – och långa avbrotten iinom kraftbolaget Eons elnät i Strömsunds kommun av inspektionen. Eon lovade åtgärda problemen. Det kraftbolaget då meddelade var att arbetet inleddes då och har pågått sedan dess. Det skulle vidare sträcka sig över 2023 och 2024.
Att det återstår åtgärder att vidta – då problem kvarstår – det framgår av de avbrottsrapporter bolaget själv skickat in till inspektionen.
Fler drabbades av långa – och många – elavbrott
Visserligen minskade antalet långvariga vid en jämförelse mellan år 2019 och år 2021: från 212 drabbade kunder till 135.
Men att det överhuvudtaget förekom avbrott som var 24 timmar eller längre är oacceptabelt, enligt EI.
– Det som också står klart är att antalet kunder som både tvingades stå ut med långa avbrott och med många avbrott (fler elva avbrott på ett år) ökade, säger Thomas Westergaard vid EI.
Antalet kunder som drabbades av det – det vill säga både långa och många avbrott – ökade från sju till 91 stycken.
Träd över ledningar
Den vanligaste orsaken för strömavbrotten var att träd fallit över kraftledningar.
Hur elförsörjningen såg ut i Strömsunds kommun ifjol är ännu oklart. EI har ännu inte fått in alla uppgifter. Men det står ändå klart att problem kvarstår. I julas drabbades exempelvis många kunder av strömavbrott i kommunen – och problemen har fortsatt även i år.
Vad får man stå ut med som elkund?
Enligt ellagen får ett elavbrott inte överstiga 24 timmar. En elkund ska inte behöva acceptera fler än elva avbrott per år. Med fler än 11 avbrott under ett kalenderår anses överföringen av el inte vara av ”god kvalitet”.
Den kund som drabbas av ett sammanhängande elavbrott i minst 12 timmar har automatiskt rätt att få avbrottsersättning från elnätsföretaget.
En av Energimarknadsinspektionen, Ei:s, grundläggande uppgifter är att granska att nätföretagens överföring av el på kort och lång sikt har en god leveranskvalitet.
Den kund som inte är nöjd med elleveransen kan anmäla det till EI.
Under 2021 drabbades drygt 3 500 elkunder i hela landet av minst ett avbrott över 24 timmar.
Det är ett lägre antal än flera föregående år. Däremot var avbrottskostnaderna högre för 2021 än för året innan.
Inom Strömsunds kommun finns nära 11 200 elkunder, varav drygt 9 000 stycken har Eon som elleverantör.
(källa: Energimarknadsinspektionen, Konsumentverket)