Många elledningar har vädersäkrats – antingen grävts ner eller isolerats (luftledningar), men hela Eons elnät i Strömsunds kommun är ännu inte åtgärdat, enligt regionchef Lena Berglund.
Antalet kunder som både drabbats av långa strömavbrott – och många avbrott på ett år – har ökat, om man jämför år 2019 med 2021. Det visar elavbrottsrapporteringen till Energimarknadsinspektionen.
Men regionchef Lena Berglund vid Eon menar att jämförelsen inte ger hela bilden, då de senaste åren sett mycket olika ut vädermässigt.
– Om man tittar på 2020 så var det till exempel ett väldigt bra år med färre strömavbrott, säger regionchef Lena Berglund.
Tillsynsärende inleddes 2019
År 2019 besökte hon och andra representanter från Eon Ringvattnet, en av de byar i Strömsunds kommun som haft störst problem med elavbrott. Då inleddes ett tillsynsärende från Energimarknadsinspektionen. Sedan Eon presenterat åtgärder som skulle vidtas under 2023 och 2024 så avskrevs ärendet.
Beskedet då var att problemen med elavbrott skulle – om inte helt undanröjas – så åtminstone minska rejält genom att vädersäkra ledningar.
Trots det upplever många bybor i såväl Ringvattnet som i andra byar att problemen inte minskat nämnvärt.
– Vi fortsätter arbetet och kommer i år att investera 45 miljoner kronor i Strömsund, säger Lena Berglund.
Vilka åtgärder som vidtas nu och planeras – och vad orsaken är till att det fortfarande är för många långa strömavbrott berättar regionchef Lena Berglund mer om i klippet ovan.