Stora Helvetet är snart överbryggt – av ny järnvägsbro. Foto: Sven-Olof Bergqvist, Trafikverket.

Se det stora helvetesbygget – SVT spanar in nya bron

Uppdaterad
Publicerad

Snart är Stora Helvetet överbryggt. Det handlar om en ny järnvägsbro över den beryktade järnvägsbanken Stora Helvetet som hotade att rasa för några år sedan. Nu står bron snart klar och vi fick en guidad tur på bron med en svindlande vy.

Det har varit ett bygge i brant och svår terräng. Sven-Olof Bergqvist, projektledare vid Trafikverket, berättar mer om det i videoklippet ovan.

Svårt få bron på plats

Att kunna sätta brostöden (pelarna) på plats över den branta ravinen och järnvägsbanken Stora Helvetet var en utmaning, likaså att kunna skjuta ut själva bron på brostöden. Bron består av sju ihopsvetsade ”plåtlådor” som väger hundratals ton. Det var en långsam och försiktig balansakt att få den på plats.

Järnvägsbygget över Stora Helvetet

– Den sista etappen vägde 700 ton och när vi började med de övriga etapperna fick använda motvikter på utsidan för att balansera så att lanseringsnosen inte skulle dippa för mycket... men det gick bra,  säger platschef Roger Kinnunen.

En halv miljon människor berörs

Järnvägsbron är belägen några kilometer väster om Storlien, med båda landfästena alldeles vid gränsen till Norge. Bron är en av de största infrastruktursatsningarna i Jämtlands län på senare år.

– Det är en viktig satsning inte bara för länet utan även för landet, inte minst för näringslivet. Längs den här sträckan mellan Sundsvall och Trondheim bor en halv miljon människor, lika befolkningstätt som Halland och Blekinge, så det är många som berörs, säger ordförande för infrastrukturrådet vid Region Jämtland Härjedalen Elise Ryder Wikén.

Fakta om Järnvägsbrobygget över Stora Helvetet

Bron blir 233 meter lång och som högst 30 meter hög.

Kostnad: 125 miljoner, varav 120 är statliga pengar och 5 miljoner bekostas av EU.

Genom den nya bron knyts svenska Mittbanan med hamnen i Sundsvall ihop med norska Meråkersbanan och hamnen i Trondheim.

Under åren har järnvägsbanken över ravinen drabbats av rörelser och sättningar som hela tiden övervakats noga med hjälp av skredvarningssystem. Mellan år 2013 och 2015 stängdes sträckan på grund av rasrisken och omfattande förstärkningsarbeten av järnvägsbanken inleddes.

Sedan fattades beslut om att bygga en ny bro över ravinen.

Arbetet med själva bron beräknas vara klart under sommaren 2018. Och därefter ska bron beläggas med räls.

Den nya järnvägsbron ska vara klar för trafik vintern 2018/2019 för att möta det behov som finns i samband med att alpina VM hålls i Åre 2019.

Den befintliga järnvägsbanken rivs under 2019.

Det första järnvägsbygget över Stora Helvetet pågick i slutet av 1800-talet och det var då järnvägsbanken fick sitt namn på grund av det svåra arbetet.

(källa: Trafikverket)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Järnvägsbygget över Stora Helvetet

Mer i ämnet