Det har varit ett bygge i brant och svår terräng. Sven-Olof Bergqvist, projektledare vid Trafikverket, berättar mer om det i videoklippet ovan.
Svårt få bron på plats
Att kunna sätta brostöden (pelarna) på plats över den branta ravinen och järnvägsbanken Stora Helvetet var en utmaning, likaså att kunna skjuta ut själva bron på brostöden. Bron består av sju ihopsvetsade ”plåtlådor” som väger hundratals ton. Det var en långsam och försiktig balansakt att få den på plats.
– Den sista etappen vägde 700 ton och när vi började med de övriga etapperna fick använda motvikter på utsidan för att balansera så att lanseringsnosen inte skulle dippa för mycket... men det gick bra, säger platschef Roger Kinnunen.
En halv miljon människor berörs
Järnvägsbron är belägen några kilometer väster om Storlien, med båda landfästena alldeles vid gränsen till Norge. Bron är en av de största infrastruktursatsningarna i Jämtlands län på senare år.
– Det är en viktig satsning inte bara för länet utan även för landet, inte minst för näringslivet. Längs den här sträckan mellan Sundsvall och Trondheim bor en halv miljon människor, lika befolkningstätt som Halland och Blekinge, så det är många som berörs, säger ordförande för infrastrukturrådet vid Region Jämtland Härjedalen Elise Ryder Wikén.