Foto: SVT Grafik/SVT

Förbifart Brunflo – invånare kritiska

Uppdaterad
Publicerad

Ikväll hålls ett möte om förbifarten i Brunflo där trafikverket vill veta vad invånare tycker och Brunfloborna som vi träffar verkar vara negativt inställda.

Det har i årtionden diskuterats om E14 och E45 i Brunflo kan dras utanför samhället och olika alternativ har tagits fram. I december 2016 bestämde man sig för att jobba vidare med ett av alternativen, ”Skogen Grön öst”. Nu vill trafikverket veta vad invånare tycker och bjuder ikväll in till möte.

”Finns frihet inom korridoren”

Valet föll på det östra alternativet och det är de alternativ som sträcker sig längst ut i samhället och kallas för ”Den gröna korridoren”. Trafikverket vill jobba vidare med det här förslaget men ger frihet inom den bestämda korridoren.

Förbifart Brunflo

– Det är den här korridoren som vi jobbar inom men sen finns det frihet inom det och vi vill ha input från invånarna, säger projektledaren Ulrika Sundgren. 

Planerad byggstart är år 2020 och det beräknas kosta 429 miljoner kronor. Bygget förväntas ta tre år och det ska också byggas gång- och cykelvägar inne i samhället.

– Vi valde det här alternativet för att det är svårt att bygga nära staden och ett av argumenten var att de som bor inne i Brunflo inte ska få en väg från varje sida som stör, säger projektledare Ulrika Sundgren.

Invånarna är kritiska

Då vi på SVT Nyheter Jämtland frågar invånarna vad de tycker om förslaget så verkar många vara negativt inställda.

– Det blir ju mindre serviceutbud i första hand, säger Eric Petersson.

Det trafikerar väldigt mycket tung trafik på den befintliga vägen, vad tänker du om det?

– Vi har ju järnvägen strax intill och den trafikerar ju hela dagarna den också så jag tycker inte att det spelar så stor roll med det, fortsätter Eric Petersson.

– Jag tycker synd om dem som bor där uppe, de har väl flyttat dit för att komma bort från vägen, säger Petra Qvist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Förbifart Brunflo

Mer i ämnet