Om bränsleframställningen lyckas så ska den gå att använda direkt i flygplan. Foto: SVT arkiv

Koldioxid ur skorstenen ska testas som flygbränsle

Uppdaterad
Publicerad

Genom att processa koldioxidutsläppen från fjärrvärmeanläggningen i Lugnvik ska man försöka får fram en kolväteförening som det ska gå att köra flygplan på. Hela 5 procent av Sveriges förbrukning av flygbränsle skulle kunna produceras här.

Energimyndigheten har gått in med 4,5 miljoner och Jämtkraft med en miljon. Det forskningsprojekt som nu sätts i sjön är ett samarbete mellan Jämtkraft, Lunds universitet, Chalmers och Svenska Miljöinstitutet.

I Lugnvik eldas företrädesvis flis från den jämtländska skogen. 140 000 ton koldioxid släpps i dag ut i luften. Men den ska man alltså försöka ta tillvara.

 Ska ge flygbränsle

– Faller det här väl ut ska vi kunna omvandla 100 000 ton till flygbränsle, säger Jonas Vestun, bränslechef hos Jämtkraft.

Men det här är inte gjort i en handvändning. Förutom det som kommer ur skorstenen ska det också framställas vätgas ur vatten. Och av föreningen av vätgasen och koldioxiden ska det gå att få fram flygbränsle.

Projektet ska löpa fram till slutet av 2020.

Kan bli revolutionerande

– Det handlar inte om att börja framställa flygbränsle under projekttiden. Vi ske se om det här överhuvudtaget går, menar Vestun.

Lyckas projektet så är det smått revolutionerande. Exempelvis behöver man inte göra något åt flygmotorerna. Det ska bara vara att tanka och lyfta mot skyn.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.