Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
De tre första brodelarna väger 20 ton vardera. Den fjärde delen som ska gå över järnvägsspåren väger 60 ton. Se när den första kom på plats idag. Foto: SVT Jämtland

Gång- och cykelbron över järnvägen i Östersund börjar ta form

Uppdaterad
Publicerad

Gång- och cykelbron kommer att bli 200 meter lång och kommer att korsa två vägar samt den nio spår breda bangården vid järnvägsstationen i Östersund. Se när den första delen kom på plats idag.

Efter en lång projektering och arbete med betongstöden var det under tisdagen dags för den första brodelen att lyftas på plats. När bron är helt färdig under senhösten  kommer gående och cyklister få en enklare väg ner mot Storsjö strand.

Byggkostnaden är beräknad till cirka 70 miljoner och finansieras av Östersunds kommun och Trafikverket.

60 ton rostfritt stål

Brospannen är byggda i stål och består av fem sektioner. Den längsta delen av bron, som går över bangården, kommer att bli 56 meter lång och vara tillverkad i rostfritt stål. När den ska lyftas på plats i början av juni kommer järnvägen västerut att stängas av under fyra dygn.

Se i klippet ovan hur det såg ut idag när bron började ta form.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.