Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Mikael Ivarsson menar att han fått betala för ett påslag som inte var kommunicerat från företaget. Foto: Lukas Johansson/SVT

Mikael Ivarsson i Tandsbyn fick betala elkostnader han inte visste om

Uppdaterad
Publicerad

Mikael Ivarsson i Tandsbyn bytte nyligen elleverantör till Jämtkraft och frågade då noggrant vilka påslag och avgifter som skulle gälla. När han väl bad om en uträkning på sin faktura fanns ändå kostnader som han inte blivit informerad om när han tecknande avtalet.

Mikael Ivarsson är intresserad av elmarknaden och försöker hålla stenkoll på sina elräkningar. Nyligen bytte han elleverantör och då till ”Rörligt avtal med timpris”, vilket innebär att priset skiljer sig under dygnets alla timmar. Han fick besked om vilka avgifter som skulle gälla, men det stämde inte överens om det som sedan kom på fakturan.

– Jag tycker att företaget måste vara mer transparenta om vilka avgifter som egentligen ska ingå, säger Mikael Ivarsson, som säger att det för honom inte handlar om mer än ett par hundralappar.

– Men det kan ju vara bra för folk att veta att det finns de här avgifterna, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.