I Frostviken kan eleverna läsa spanska trots att skolan saknar spansklärare. Läraren finns med på bild via en videokonferensanläggning. Leif Tore Estil sitter i norska Sörli och pratar med sina elever i Gäddede.
– Det fungerar bra. Eleverna tvingas koncentrera sig lite extra, säger Leif Tore.
Det här är en lösning som inte är godkänd enligt skollagen, men som testats under ett par år på Frostvikenskolan. Nu har den statliga utredningen ”Utbildning för elever i samhällsvård och fjärr- och distansundervisning” föreslagit att moderna språk, modersmål, teckenspråk och minoritetsspråk. I Gäddede sker undervisningen på spanska och sydsamiska.
– Eleverna får möjlighet att undervisas av behöriga lärare och slipper långa resor. Dessutom är det här en möjlighet för mindre skolor att få finnas kvar, säger Gerd Pettersson på Lärarhögskolan i Umeå.
På Frostvikenskolan är förhoppningen att fler ämnen än språk ska bli tillåtna.
– Egentligen är det bara slöjd som inte fungerar, säger rektorn Bert-Ove Lundgren.