Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Nu elektrifieras järnvägen mellan Trondheim och Storlien: ”Oerhört viktigt för Sverige”

Uppdaterad
Publicerad

I Norge ska den 120 kilometer långa järnvägen mellan Trondheim och svenska gränsen vid Storlien elektrifieras. Projektet innebär att järnvägsnätet mellan Norge och Sverige binds samman.

– Det här betyder jättemycket för hela Sverige, säger Elise Ryder Wikén (M), regionråd i Jämtlands län.

– Det är det största projektet i Tröndelag på 50 år, säger Stine Wist som är projektchef på norska Bane Nor.

På svensk sida är järnvägen redan elektiriferad. När nu den norska sidan också elektrifieras så innebär det att järnvägen binds samman och att samma tåg kommer att kunna köra hela vägen från Trondheim, via Jämtland och ut mot både Sundsvall och ner mot Stockholm.

Meråkerbanan

Förbättra för både person- och godstrafik

Och det här tror många  kommer att få stor betydelse.

– Vi kommer att kunna flytta över gods från väg till järnväg, men det har också betydelse för persontrafiken, säger Elise Ryder Wiken (M) som är regionråd i Jämtland.

Hur fungerar det i dag?

– I dag transporteras väldigt lite gods med järnväg eftersom du har ett helt annan typ av tåg på norsk sida. Och när det gäller persontrafiken så kliver du av i Storlien och byter tåg helt enkelt, säger hon.

Direkttåg Stockholm – Trondheim

SJ hoppas nu kunna köra direkttåg mellan Stockholm och Trondheim.

– Jag tror att vi med stor sannolikhet kommer att få fler tåg som kommer att gå den här sträckan och framförallt så kommer det att gå hela vägen utan tågbyten.

– Det skapar tillväxt för både näringsliv och besöksnäring, säger Elise Ryder Wikén.

Positivt även för försvarsmakten

Hon pekar även på att svenska försvaret håller på att rusta upp. Norge är redan med i Nato och nu har som bekant även Sverige ansökt om medlemsskap.

– Då kommer den här sträckan att bli oerhört viktig. Kan vi både förflytta personer men även material på en helt elektrifierad bana så är det en stor fördel.

Totalt beräknas projektet kosta 2 miljarder norska kronor. Innan 2024 är slut ska arbetet vara klart.

När Meråkerbanan från Trondheim till Storlien nu elektrifieras så innebär det att samma tåg kommer kunna köra hela vägen från Trondheim och till exempelvis Stockholm. Foto: SVT Design

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Meråkerbanan

Mer i ämnet