Allt fler skoteråkare kör utanför skoterlederna. I dag uppger tre av tio att de oftare kör utanför lederna jämfört med för tio år sedan. Och så många som varannan snöskoterförare betraktar sig själva som friåkare.
Att friåkningen blir mer och mer populär gör också att risken att vilda djur och renar störs av skotrarna ökar.
– Snöskoterförare i allmänhet vill köra på ett ansvarsfullt sätt, men många som kör friåkning utanför lederna behöver bättre kunskaper. Därför har vi tagit fram en folder med råd om hur man undviker att störa vilda djur i terrängen, säger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella Snöskoterrådet.
Foldern ska nu distribueras ut till bland andra skoterhandlare och skoteruthyrare.
Djuren störs
En tydlig trend är att snöskoterkörningen utanför leder ökar. Flera vetenskapliga studier har påvisat att vilda djur reagerar starkare på oförutsägbara aktiviteter i terrängen än vid kontakt med människor som rör sig längs kända leder.
Studier visar också att djur som vid upprepade tillfällen blir störda ofta flyttar till andra områden.
Åtta av tio snöskoterförare instämmer helt eller delvis i påståendet att ”jag anpassar min körning för att minska bullret”.
De studier som genomförts visar dock att det finns mycket som talar för att snöskoterförare har en övertro på just bullerreducering i terrängen. Vilda djur kan reagera på motorljud långt innan fordonens förare ser dem.
Inom stora delar av fjällvärlden är snöskotertrafiken särskilt reglerad, bland annat av hänsyn till djurlivet och annat förekommande friluftsliv.
Djuren mer rädda för människor
Kartor och beskrivningar över var det är tillåtet alternativt inte tillåtet att köra finner man hos länsstyrelsen, snöskoterklubbar eller lokala näringsidkare inriktade på snöskoter. I den nya foldern ”Vilda djur och snöskotertrafik” finns tips och råd hur man kan minska risken för att störa det vilda djurlivet.
– Vilda djur är mer skygga för människor än för motorfordon, därför stör du mer om du stannar för att titta och fotografera. Det bästa är oftast att passera lugnt och försiktigt utan att stanna, säger Per-Olov Wikberg.
Läs också: Nu får skoterförare köra över gränsen
De flesta snöskotrar som säljs är friåkningsskotrar, det vill säga de är inte gjorda för att köras på skoterleder, utan i lössnön bredvid.
– Någonstans mellan 70 och 80 procent av skotrarna som säljs är friåkningsskotrar, säger Per-Olov Wikberg till SVT Nyheter Jämtland.