Hur ser möjligheterna ut att ställa om till fossilfria bränslen för dig – chatta med oss
Jimmy Anjevall • 2004 gick jag över till etanolbil, 2012 till biogas och 2020 till el. Alla alternativet har fungerat, och fungerar utmärkt, även här. Självklart är det mest miljövänliga att inte ha en bil, alternativt köra så lite bil som möjligt, vilket Fredrik på ett väldigt bra sätt förklarar i inslaget. Helt klart är dock att myten om att de här alternativet inte skulle fungera här på våra breddgrader är just en myt. De absolut mest nöjda elbilsägarna bor på landsbygden.
Karin • Det skulle bli lite knepigt för mig att inte ha bensin- eller dieseldriven bil. Är ibland där det inte ens finns el, så skulle i så fall behöva ladda bilen med dieselaggregat..., och kör ofta långa sträckor där det inte finns någon laddinfrastruktur. Förstår inte denna ensidiga satsning på elbilar. Varför inte parallellt satsa på att utveckla en effektiv framställning av fossilfri diesel (som inte kostar skjortan) och förbränningsmotorer som klarar av sådant bränsle på bästa sätt och som är ännu renare och effektivare. Tror det är fel väg att gå att förbjuda en teknik. Än mer när vi idag inte ens har ett elnät som skulle klara att alla har elbil. Och rent miljömässigt är det mer effektivt att köra slut på den fordonsflotta vi har, än att ersätta äldre men fullt fungerande bilar med elbilar. Det behövs ett ännu mer långsiktigt fokus. Börja med att satsa på en utbyggd infrastruktur för elbilar, innan vi börjar införa förbud och försvåra för vanliga människor. Om hela Sverige ska kunna leva behöver vi ta hänsyn till de förhållanden som faktiskt råder i landet. Och vill man nu prompt få ner användningen av fossila bränslen snabbt, kanske inte börja med åtgärder som gör att man knappt har råd att ta sig till jobbet med bil, utan med nöjeskörning med vattenskoter, båtar, fyrhjuling osv. Eller kanske snarare satsa på utveckling så att de stora industrier som står för merparten av landets utsläpp av koldioxid får en effektivare energianvändning med mindre utsläpp (och i synnerhet de länder vars "smutsiga" industrier står för merparten av alla utsläpp), än att ge sig på oss vanliga människor vars utsläpp är obetydliga ur ett globalt perspektiv.
Bernd Müller • Det går redan nu mycket bra att köra på biogas i Östersund, när det finns två stationer. Helt fossilfritt, mycket lägre CO2-bilans och inga skadliga, luktande avgaser när man kör i stadsområden. Biogas skulle satsas mycket på, i och med att man inte vet hur batteriproduktionen och -återvinningen kommer påverka miljön vid ökande massproduktionen.
Rebecca • Detta är en klassfråga. Laddstationer finns det gott om och räckvidden till våra arbeten skulle inte vara något problem. Däremot så räcker inte pengarna. Det vi gör är att istället inte okynnesköra. Vi kör när vi måste (jobb, bvc etc) och det är högst några ggr i veckan. Det får bli vårt bidrag tills vi kan köpa bil som är miljövänlig.