Norrtåg är tänkt att trafikera sträckan och därför är det ytterst de fyra nordligaste regionerna, som gemensamt äger Norrtåg, som ska bedöma om projektet är tillräckligt intressant för att starta trafik.
– Självklart är det intressant, men vi måste invänta att förstudien blir klar för att se hur alla förutsättningar ser ut, säger Jörgen Larsson (C) ordförande i kollektivtrafikutskottet i Region Jämtland Härjedalen.
Saknas tåg: ”Växer ju inte på träd”
Ett beslut att trafikera sträckan skulle också innebära att man förmodligen tvingas till investeringar inom Norrtåg. I dag har bolaget ingen överkapacitet på tåg för att starta upp en helt nya sträcka, vilket blir en fråga för ägarna att ta ställning till i så fall.
– Tåg växer ju inte på träd, så det skulle självklart bli en utmaning i så fall, men det är helt klart görbart. Sen måste det vara balans mellan behov och ekonomi, så är det alltid. Men i princip all regional kollektivtrafik i landet är subventionerad på ett eller annat sätt och så skulle det säkert bli även här, säger Jörgen Larsson (C).