Pojken fick en allergisk reaktion av cashewnötter i en sallad (bilden är tagen i ett annat sammanhang). Foto: SVT

Restaurang i Åre drygade ut mat med cashewnötter – pojke fick allergisk reaktion

Uppdaterad
Publicerad

En pojke fick en allergisk reaktion efter att ha ätit på Holiday club i Åre. Senare uppgav restaurangen att man hade använt cashewnötter för att dryga ut en sallad. Nu anmäls restaurangen.

Det var i slutet av juli som en 12-åring beställde en sallad som bara skulle innehålla mandlar. Men salladen innehöll även cashewnöt vilket gjorde att pojken fick en allergireaktion.

– Som tur var hade målsman med sig allergimedicin som pojken kunde få direkt, säger Daniel Fackel som är miljöchef i Åre kommun.

Kökschefen uppgav senare att salladen normalt sett bara ska innehålla mandlar men att de vid tillfället hade brist på det, varpå de hade drygat ut med cashewnötter för att lösa situationen.

Åre kommun har nu beslutat att åtalsanmäla händelsen.

– Som kontrollmyndighet har vi ansvar att anmäla om vi misstänker att det skett brott mot livsmedelslagen, och det här är ju en händelse som inneburit en fara för en människas liv och hälsa, säger Daniel Fackel och fortsätter:

– Därefter får polis och åklagare besluta om ärendet ska utredas.

Fick även föreläggande

Men Holiday club har även fått ett föreläggande av Åre kommun.

Några dagar efter att pojken fått en allergireaktion utförde kommunens miljöinspektör en stickprovskontroll på samma restaurang. Inspektören valde ut några rätter där kökschefen skulle informera om vilka allergener maträtterna innehöll. Verksamheten uppgav dock att de i huvudsak inte jobbar efter recept, och därför kunde de inte heller med säkerhet säga vilka allergener maträtterna innehöll.

Vid kontrollen stod inga allergener utskrivna i den stora menyn och utövaren kände inte till de 14 allergener som de är skyldiga att informera om. Till exempel missade de vid tillfället att informera om allergenen sesam.

Ska upprätta ett system

Restaurangen ska nu snarast upprätta ett system så att personal kan ge sina gäster korrekta uppgifter om vad deras mat innehåller.

10 augusti ska inspektörerna genomföra ett återbesök.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.