Peter Ekholm, vd på Inlandsbanan. Foto: SVT

Svagt intresse för jobbpendling på Inlandsbanan

Uppdaterad
Publicerad

Under vintern kör Inlandsbanan ett försök med jobbpendlingsturer mellan Åsarna och Östersund.

Försöket har pågått sedan 22:a december, och man kan konstatera att det inte varit någon succé så här långt. Det åker betydligt färre personer med tåget än vad man hoppades på.

– En del av svaret är att vi går för tidigt från Åsarna/Svenstavik, samt att det på grund av den infrastruktur vi har idag får lite för lång restid. Vi har en målbild att det ska ta cirka 45 minuter i framtiden, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm.

Inlandsbanan

Succé i Dalarna

Projektet, som ska pågå fram till början av juni, omfattar även Dalarna med en pendlingstur mellan Orsa och Mora. Där har försöket så här långt varit en succé, med betydligt fler resenärer än väntat.

Men ekonomiskt bärs inte projektet av dom biljettintäkter som kommer från resenärerna. Inlandsbanan har sökt nästan fyra miljoner i bidrag för att genomföra projektet. Region Jämtland Härjedalen och Inlandsbanans ägarkommuner har alla sagt ja, men man väntar fortfarande på besked om dom 1,2 miljoner man sökt från Region Dalarna.

– Det är klart det är oroligt. Får vi inte dom pengarna måste vi kanske gå till våra ägare och be om mer pengar. Sen har vi ju överraskande höga biljettintäkter som kanske kan användas för att ta igen lite dom 1,2 miljonerna, om Region Dalarna säger nej. Det säger Peter Ekholm.

I början av april väntas Region Dalarna ta ett beslut om man ska gå in med pengar.

Viktigt för framtiden

För Inlandsbanan är det ett viktigt projekt, som direkt kan påverka vilken typ av trafik man kan bedriva i framtiden. Förhoppningarna finns nämligen att vinna nästa upphandling av kollektivtrafiken mellan Östersund och Mora, en trafik som idag går med buss.

– Det är oerhört viktigt att det visar sig att människor vill åka tåg även ”på skogen”. Kollektivtrafiken mellan Östersund och Mora går sedan 1993 med buss, men är det så att man ska kunna få tillbaka den till tåget så måste det beslutas i år. Det här är alltså sista vintern som vi har chansen att påvisa att människor vill åka tåg, även ”på skogen”. Det säger Peter Ekholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Inlandsbanan

Mer i ämnet