Efter att ett mobbningsfall i Östersunds kommun uppmärksammats väldigt mycket i sociala medier förklarar kommunen hur skolverksamheten agerar. Personen på bilden har inget med innehållet i artikeln att göra. Foto: Jessica Gow /TT

Uppmärksammat kränkningsfall – så agerar kommunen

Uppdaterad
Publicerad

– Skolan ska vara en trygg miljö för de som vistas där. Finns den minsta tendens till oro, ska denna fångas upp tidigt. Våra elever ska känna trygghet i att berätta för skolpersonalen om man upplever oro i skolmiljön, säger Jan Colm, verksamhetschef för grundskolorna i Östersund.

Efter ett mobbningsärende på en skola i Östersunds kommun har ett inlägg från en förälder fått stor spridning i sociala medier. Onsdag eftermiddag hade förälderns inlägg delats mer än 2 500 gånger. Föräldern skriver om de tillmälen som barnet kallas för och den utsatthet familjen och barnet känner. Föräldern ger också exempel på hur barnet kränkts på internet.

Efter den stora uppmärksamheten försöker verksamhetschefen för grundskolorna i Östersund, Jan Colm ge bilden av hur kommunen arbetar med kränkningen.

Ska anmälas

Jan Colm poängterar att skolpersonalen måste anmäla till rektorn och rektorn i sin tur måste göra en anmälan huvudmannen det vill säga förvaltningen på kommunen. När en sådan kränkning kommer till huvudmannens kännedom måste denne göra en utredning och vidta åtgärder. Det ska göras skyndsamt.

– Så sker också nu på den berörda skolan, där man arbetar intensivt med ärendet och följer den handlingsplan som skolan har, säger Jan Colm.

Skolan är skyldig att utreda

Skolan är skyldig att utreda kränkningar som sker inom skolverksamheten och saker som sker på väg till och från skolan. I det nu aktuella fallet rör det sig bland annat om kränkningar på internet. Från kommunens sida säger man att om en kränkning på internet kan anses ha samband med skolverksamheten eller inte måste bedömas i varje enskilt fall.

Den berörda skolan har polisanmält det aktuella mobbningsärendet.

Det finns hjälp att få om du blir mobbad

Här är några av de sätt du kan få hjälp:

  • Prata med någon vuxen

Allra bäst är det om du kan prata med någon vuxen i din närhet som du litar på. Det kan vara en förälder, en kompis mamma, ett halvsyskons pappa, en fotbollstränare, en mormor eller en ridlärare – vem som helst som verkar kunna lyssna. Att prata med jämnåriga kan också vara bra, men det räcker ofta inte. En vuxen kan ta ansvar och hjälpa dig på ett helt annat sätt.

  • Ta hjälp av någon i skolan

I skolan finns det vuxna människor som är skyldiga att bry sig om dig. Kanske kan du prata med din lärare? Du kan också alltid vända dig till en skolsköterska, skolkurator eller skolpsykolog. De har stor erfarenhet av att hjälpa barn och ungdomar.

  • Kontakta Bris

Ring, mejla eller chatta.

Bris, Barnens Rätt i Samhället, har telefon, mejl och chatt, som sina kanaler. Där svarar Bris kuratorer  som är vana att hjälpa barn och ungdomar som har det jobbigt.

Alla som arbetar på Bris har tystnadsplikt så du behöver inte berätta vem du är. Bris betalar samtalet och det syns inte på telefonräkningen att du har ringt dit.

Numret till Bris är: 116 111.

  • Kontakta Jourhavande kompis

Jourhavande kompis är en chatt som är öppet vardagar 18-22 samt helger 14-18.

Du hittar den här:

www.jourhavandekompis.se

  • Kontakta socialtjänsten

En del barn har det svårt i sina familjer och får inte det stöd och den hjälp de behöver av sina föräldrar. En av socialtjänstens viktigaste uppgifter är att hjälpa unga människor som har det svårt.

De kommer först och främst att lyssna på vad du har att säga. Sedan kommer de att försöka prata med dina föräldrar för att så småningom kunna hjälpa din familj att få det bättre.

Socialtjänsten finns i kommunen där du bor. Vill du veta mer om socialtjänsten eller hitta telefonnumret till soc där du bor kan du göra en sökning här.

  • Om situationen är akut – ring 112

Om det är på kvällen och det är bråttom för dig att prata med någon ska du ringa 112 och berätta vad som har hänt. Då kopplas du till någon av de SOS-centraler som finns i Sverige. Personen som svarar kommer att se till att du slussas vidare till någon som kan hjälpa dig.

  • Gör en anmälan

Du kan också göra en anmälan till Barn- och elevombudsmannen och Skolinspektionen om missförhållanden som mobbning eller kränkande behandling. Granskningarna utgår i från skollagen, läroplaner och övriga regler som gäller i verksamheten.

Källa: Barnombudsmannen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.