De skolor som har särskilt svårt att förbättra elevernas resultat på egen hand kan få hjälp av Skolverket att komma vidare. Skolan får en summa pengar och handledning av utbildningsexperter på universitet eller högskola.
Mittuniversitetet besökte Föllinge
Adjunkt Agneta Persson på Mittuniversitetet har tillsammans med en kollega ansvarat för kontakterna med Cederbergskolan i Föllinge.
– Vi har varit på plats och gjort observationer, säger Agneta Persson.
Finns det en risk att de på skolan känner sig övervakade?
– Ja så kan det vara, men jag tycker det har gått bra och det har gett resultat.
Agneta Persson poängterar att rektorn har ett stort ansvar för att skolan ska lyckas ändra kurs.
– Rektorn måste ta sitt ledarskap och se personalens kompetens. Det krävs tid att förändra.
Positiv uppmärksamhet
Agneta Persson tror också att den uppmärksamhet som skolan får är viktig.
– Det har betydelse hur vi sprider information om skolan - hur vi pratar om skolan, säger hon.