– Man kunde ju få en jorden-runt-resa för vad det kostar att göra i ordning de här busskurerna och det hade ju varit mycket roligare än några sekunders njutning att krossa dem, säger Stefan Abrahamsson, gatuingenjör i Värnamo kommun.
Orten Bor strax utanför Värnamo, har inte haft så mycket skadegörelse av busskurer sen de sattes upp vid stationen för tio år sen.
För ett par veckor sen krossades flera glasrutor i de så kallade väderskydden utmed järnvägsspåret – och när företaget som skulle laga dem kom till platsen hade ännu fler väggar förstörts. Materialet räckte inte till för att laga alla och sen dess har kurerna fått stå som de är.
Stor ökning
Jönköping och Nässjö kommun beskriver att just skadegörelse av väderskydd går i vågor, men de bekräftar också att det var mycket under våren.
Enligt Brottsförebyggande rådet, BRÅ, noterar man uppemot 400 fler polisanmälningar gällande skadegörelse april-juni jämfört med samma period förra året. Det motsvarar en ökning med 12 procent.
Krossade väderskydd är ett kostsamt problem för flera kommuner. Många menar att glas ger bäst insyn, men har nackdelen att de krossas lika lätt igen. Plexiglas är tåligare, men dyrare, mörknar med tiden och blir lätt repigt. På utsatta platser i Värnamo kommun väljer man därför att sätta upp perforerad plåt.
– Det är ännu dyrare, men det är en kostnad vi får ta, säger Stefan Abrahamsson.
En ruta plåt kostar ungefär 6000 kronor. I en busskur med 7 rutor hamnar prislappen på 42 000.
Kommuner resonerar olika
Jönköpings kommun ersätter i nuläget sina rutor med nytt glas, men diskussioner om bästa alternativet pågår. Nässjö kommun har testat plåt, men byter tillbaka till plexiglas eller glas på grund av trygghetsaspekten.
– Vi har busschaufförer som tycker att resenärerna är svåra att upptäcka bakom plåten, säger gatuingenjören Jonas Funqvist.
Följ med till Bor och hör hur Värnamo kommun resonerar i frågan i tv-inslaget ovan.